0 1187 visningar

9 svar

Kommer blåregnet att dö?

Kenneth på S.

3 jan 2008 kl. 13:49

Jag har ett japanskt blåregn Wisteria japonica ‘Issai’ klättrandes på min kolonistuga. Idag upptäckte jag, två-tre meter upp på en armstjock gren, en koloni av vad jag först trodde var tickor, men kanske det är någon musseron. I alla fall har den skivor, är vacker läderbrun och lite glansig på ovansidan och matt gulbruna skivor. Vad är det? Kommer blåregnet att dö?

Tyvärr lite suddig undersida. Svampen är seg som löder.

0

Enelie, Linköping

3 jan 2008 kl. 22:14

Kanske att det är en mussling av något slag.
Jag vet inte om de bara växer på skadade eller “sjuka” träd så jag kan inte ge dig något svar på hur det kommer att gå med Blåregnet.
Någon annan kanske vet mer.

0

Kenneth på S.

3 jan 2008 kl. 23:57

Och om det nu är en mussling, dödar de eller lever de på redan död ved?

0

Irene A

4 jan 2008 kl. 10:16

Det ser ut som en grönmussling, och den lever på död ved, orsakad av andra organismer, torka eller helt enkelt hög ålder (oftast en kombination förstås).

Blåregn kan bli ganska gamla, över 50 år i gynnsam miljö, men det låter på din beskrivning som om det redan har nått en aktningsvärd ålder..?

0

Kenneth på S.

4 jan 2008 kl. 11:59

Då är det nog ingen gynnsam miljö då, för blåregnet är bara ca 20 år… Mne konstigt att stammen dött på mitten??? I alla fall som blommade det för full i våras….

0

Irene A

4 jan 2008 kl. 12:26

Det behöver inte vara så att hela grenen är död eller döende. Det kan också vara ett lokalt område eller isolerat stråk i stammen som är skadat. Vilken växtzon befinner du dig i? Japanskt blåregn rekommenderas för zon 1-2(3).

0

Kenneth på S.

4 jan 2008 kl. 12:30

Södermalm zon 1-2, och jag har två blåregn och de får inga vinterskador och blommar som galna, och båda är 20-25 år. Men det kanske är dags för den äldsta nu.
Kan man skära bort svampen och runt omkring?

0

Irene A

5 jan 2008 kl. 00:51

Jag hade hoppats att någon annan med mer kunskap om trädskötsel i allmänhet och blåregn i synnerhet, kunde ge bättre svar på dina frågor… kanske i ett trädgårdsforum?

Jag vet inte om det är en bra idé att karva i trädet, för det kan tänkas att det har egna bra försvarsmekanismer mot rötangrepp. Själv skulle jag nog bara låta naturen ha sin gång och se vad som händer.

Blåregnet verkar ju ha blommat enormt! Det är inte alltid ett tecken på att det mår bra, utan tyder på att det antingen är hårt tuktat - eller stressat (av t.ex. torka).

0

Kenneth på S.

5 jan 2008 kl. 12:46

Tack Irene. Trädgårdsexperterna har nog bara sett svamp på alla andra träd utom blåregn.
Idag hade i alla fall snöandet upphört så jag kunde fota svamparna:

0

Jan A, Uppsala

5 jan 2008 kl. 13:56

Det finns många uppgifter på Nätet om svamp på Wistaria (jag har Googlat på Wistaria + fungus), men de handlar om “honungsskivling” (och dessutom några om rostsvampar på bladen).
I en gammal tråd: “almskivling” nämnde jag, att vi har ett äppelträd som härbärgerar denna och har gjort så i 15 år - och kanske mer. (Se den tråden!)
På dina senaste bilder tycker jag det ser ut som om musslingarna finns vid en en barkskada av något slag, medan grenundersidan ser friskare ut. (En “skada” kan också vara en död kvistknagge från en beskärning.) Det bör dock du kunna se bättre…
Så jag instämmer i Irenes försiktigt tröstande ord!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone