SEdl, jag har påpekat i tidigare inägg vikten av att prata med svamparna.(Köp gärna den utmärkta boken “Mannen som talade med svampar”)I den redogörs bl.a. hur man, när det gäller motaggsvampen, ber att den vid förfrågan högt viskar sitt latinska namn Sárcodon squamósus 3 gånger. Det kallas för lösenkodidentifikationstillkännagivande och är säkert till 100%.
LYCKA TILL!
Den skall vara fjällig alltså den ätbara (normala).
Man får väl vara försiktig i alla fall. Det handlar dels om hur de omnäms i böcker och sighter och recepten/smaken.
—- Enl Giftcentralen finns ej kända förgiftningar den 13 sept 2005.—-
I övrigt blandade jag de avkokade taggsvamparna med avkokad pepparriska (10 min). Resten tillförda vårtig röksvamp (en näve fina ljusa) och i famnen Björksopp. Stekning under potatiskokning. Smörstekt, vitlök, mjölk och Majsstärkelse.
Går säkert att göra lite piffigare men gott till nötkött.
Alltså en god höst-samling. Vad kan månne en god dryck vara?
Jag jobbar på systembolaget och jag brukar gärna rekomendera en tjeckisk lager, tex Zubr eller Starobrno. Måste man nödvändigtvis dricka vin så passar ett mustigt spanskt vin rätt bra, tex Vina Albali reserva (60-70kr) eller om du vill ha vitt, prova en chardonnay, tex KWV från sydafrika i samma prisklass.
Själv dricker jag inte så ofta vin, jag tar helst en coca cola till maten, eller ett glas röd mjölk!!
Svartriska är en svamp som man inte rekommenderar som mat längre. Se denna tråd (som jag fann via en sökning på svartriska):
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=3495&fnr=1&sok=svartriska&Start=0&Offset=50
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.