0 138 visningar

16 svar

Taggsvamp bråttom viktigt

SEdL

12 sep 2005 kl. 18:56

Är det lätt att förväxla motaggsvamp med den giftiga?
Växtplats berghäll. Storlek ca 7 cm hatt. Enstaka.
Såg äldre ut.

0

Bengt Sandh

12 sep 2005 kl. 23:47

SEdl, jag har påpekat i tidigare inägg vikten av att prata med svamparna.(Köp gärna den utmärkta boken “Mannen som talade med svampar”)I den redogörs bl.a. hur man, när det gäller motaggsvampen, ber att den vid förfrågan högt viskar sitt latinska namn Sárcodon squamósus 3 gånger. Det kallas för lösenkodidentifikationstillkännagivande och är säkert till 100%.
LYCKA TILL!

0

SEdL

13 sep 2005 kl. 11:12

Den skall vara fjällig alltså den ätbara (normala).
Man får väl vara försiktig i alla fall. Det handlar dels om hur de omnäms i böcker och sighter och recepten/smaken.
—- Enl Giftcentralen finns ej kända förgiftningar den 13 sept 2005.—-
I övrigt blandade jag de avkokade taggsvamparna med avkokad pepparriska (10 min). Resten tillförda vårtig röksvamp (en näve fina ljusa) och i famnen Björksopp. Stekning under potatiskokning. Smörstekt, vitlök, mjölk och Majsstärkelse.
Går säkert att göra lite piffigare men gott till nötkött.
Alltså en god höst-samling. Vad kan månne en god dryck vara?

0

Irene A

13 sep 2005 kl. 12:04

En hela Kosken låter lämpligt. Förslagsvis före maten. Huvva!

0

Linus K

13 sep 2005 kl. 12:44

Jag jobbar på systembolaget och jag brukar gärna rekomendera en tjeckisk lager, tex Zubr eller Starobrno. Måste man nödvändigtvis dricka vin så passar ett mustigt spanskt vin rätt bra, tex Vina Albali reserva (60-70kr) eller om du vill ha vitt, prova en chardonnay, tex KWV från sydafrika i samma prisklass. 
Själv dricker jag inte så ofta vin, jag tar helst en coca cola till maten, eller ett glas röd mjölk!!

0

Fia A

13 sep 2005 kl. 12:51

Linus, hur färgar du mjölken? ;-)

Var bara tvungen… :-D

0

SEdL

13 sep 2005 kl. 16:27

Oj det var en Svartriska… inte en Pepparriska.
Smakade hyfsat dagen efter på uppvärmning.
Mycket gott sade en vän.
Dryckesförslagen var liksom mera naturligt tänkta…
Slopa reklamen då, enl Webb-ansvarig(a).
Lite ny svamp igen 13 Sept.

0

Skål!

13 sep 2005 kl. 16:34

Verkar som SEdL lydde Irenes råd…(?)

0

Kapten Hammock

13 sep 2005 kl. 20:47

Coca Cola till mat??? Wow! Låter ungefär lika insirerande som en näve jordgubssylt i ärtsoppan…

0

tratten

13 sep 2005 kl. 20:57

Mjölk är inte heller något vidare, det blir slemmigt i halsen. Vatten är bra, eller öl, till en god svampstuvning.

0

Affe

13 sep 2005 kl. 22:11

Som tur är, smaken är som baken…..

0

Linus Knutsson

14 sep 2005 kl. 02:14

Ja, det var ju mest lite tips, gillar man coca-cola till maten (som jag gör) ska man ju skippa vinet om man egentligen inte gillar det bara för att det “passar bättre”  Drick vad ni vill!

0

Linus Knutsson

14 sep 2005 kl. 02:15

Fia//  Haha =) Den va bra du

0

Erik Ekholm

14 sep 2005 kl. 16:13

Svartriska är en svamp som man inte rekommenderar som mat längre. Se denna tråd (som jag fann via en sökning på svartriska):
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=3495&fnr=1&sok=svartriska&Start=0&Offset=50

0

anarkisten

14 sep 2005 kl. 16:33

Smaken ÄR olika!
Vissa gillar svartriska med coca-cola, andra blek taggsvamp med ljust öl och andra svart trumpetsvamp med fylligt rött vin!
Testa och finn din egen kombination!

0

Inger

1 okt 2005 kl. 00:05

en stor stark

0

klas jaederfeldt

1 okt 2005 kl. 00:21

ingen taggsvamp är vad jag vet giftig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone