Lite småprat:
Jag hörde en historia från västsverige idag. Jag kan tyvärr inte återge den exakt.
Man ville tydligen bygga något brofäste eller broavfart ut på Tjörn men ortsborna protesterade vilt p.g.a. att det skulle förstöra deras svampställen på ön.
Så, någon gjorde en “inmutning”/undersökningstillstånd för mineraler ell. dyl.
Jag har sökt på nätet men inte fått någon träff.
Någon som vet något mer om det här?
Kontakta Naturskyddsföreningen på Tjörn så får du säkert den information du vill ha. Jag bifogar två länkar med uppgifter om dem.
http://www.tjorn.snf.se/styrelsen.html
Att kontakta snf ger inte alltid resultat . Så bli inte alltför besviken, Enelie.Jag informerade om fågeläggsplundring kring Justerö i Sthlms skärgård ,men blev hänvisad från den ena till den andra ,ingen särskilt intresserad.
Plundringen fortsätter sålunda.
Jag tyckte bara att det här var en solskenshistoria om hur mycket människor bryr sig om sina svampställen. Jag försökte hitta någon artikel om det från någon tidning.
Den som gjorde “inmutningen” gjorde det för att rädda svampen.
Jag hoppas verkligen att han lyckas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.