0 297 visningar

13 svar

Här är 3. Vilka då?

"JAS" Helsingborg

5 jan 2008 kl. 18:06

3 från 071230, någon är lättare än den andra.

0

Lena M

5 jan 2008 kl. 18:31

Ja du Jas, den enda jag vågar gissa på är nr 2 som jag tror är

glitterbläcksvamp

0

EG

5 jan 2008 kl. 18:51

1 är undersidan slät utan porer tror jag det är raggskinn

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2008 kl. 18:59

1an växer dikt på lågan.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2008 kl. 19:04

Javisst Lena M. Men datumet när jag hittade den är 071230!!! Hur ur led är inte årstiderna? vi får ta och revidera alla svampböcker när en viss svamp växer. Bläcksvampar mitt i vintern och vårskålar på samma datum???

0

Lena M

5 jan 2008 kl. 19:23

Ja det var ett konstigt svampår 2007, minns att jag hittade fina kj i mitten av okt. liksom rödgul trumpetsvamp, annars var det magert, många arter som aldrig visade sig.

0

Irene A

6 jan 2008 kl. 11:40

På första bilden ser det ut att finnas ribbgrynna också.
På den tredje gissar jag mjukskinn.

0

"JAS" Helsingborg

6 jan 2008 kl. 21:39

Hej Irene A*, det stämmer det är Ribbgrynna åxå men är det ett Raggskinn? Jag skall kolla runt lite på Mjukskinn i morgon.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2008 kl. 12:28

Är detta “åxå” mjukskinn.

0

Irene A

7 jan 2008 kl. 14:25

De sista påminner också mycket om mjukskinn, men helt säker är jag ju inte.

0

EG

7 jan 2008 kl. 14:41

Hur ser pappersgröppan ut när den börjar komma??

0

Irene A

7 jan 2008 kl. 15:21

EG, jag tror att du har rätt i att det kan vara pappersgröppa! Lite närgångnare bilder skulle i så fall visa ett fint labyrintiskt hymenium. Den är också rätt ullig i kanterna till att börja med.

http://www.grzyby.pl/foto/ww-w_Meruliopsis_corium_041203_05.htm

http://grzyby.strefa.pl/Meruliopsis_corium.html

http://www.biopix.eu/Photo.asp?Language=fr&PhotoId=38299

0

Irene

EG

7 jan 2008 kl. 16:03

Tack Irene det var bra bilder Tänker ju inte på hur den ser ut när den börjar komma Brukar vara rätt så gott om den vid den här väderleken

0

Irene / EG

"JAS" Helsingborg

7 jan 2008 kl. 19:15

Bra tänkt där! jag har länge saknat kompletterande bilder i våra vanliga svampböcker. Där är de flesta svampar avbildade i det “perfekta” stadiet men nästan aldrig i Mycket unga, unga, gamla och “för gamla” Jag har försökt och kommer att försöka fota sådana bilder. Problemet är ju att få dem rätt artbestämda men det blir väl till att samla in och skicka iväg antar jag. Tack båda två, jag ska ut en dag framöver och kolla till dem, tyvärr kom det snö för en stund sedan men det töar kanske bort tills imorgon.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone