Idag hittade jag en klunga av vad jag tror är föränderlig tofsskivling. Men den är så mörkt brun. Det yttersta på hatten är kanelbrunt o i mitten orangebrun. Foten är ljusgul ca 1 mm längst upp på foten och sedan mörkare kanelbrun resten av foten, på en del sitter en liten ljusare ring kvar. Min fråga: Är det torkan som gjort den så annorlunda i färgen?
Eftersom föränderlig stubbskivling som den numera heter är hygrofan, skiftar den färg beroende på väderlek.Hela hatten blir brun vid regn, och i torka gulbrun bleknande från mitten.Allt tyder på att det är föränderlig stubbskivling du hittat, men den är mycket lik den mycket giftiga gifthättingen, som förövrigt finns att lässa om här på svamguiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.