0 442 visningar

23 svar

Närapå pyttesvampar

Irene A

6 jan 2008 kl. 11:31

Tre stycken små, dryga centimetern breda. De är lätta att känna igen när man väl har blivit bekant med dem.

Den första är tidig och ganska vanlig

0

Lena M

6 jan 2008 kl. 12:00

Den 2:dra ser ut som en fjällskivling, kanske syrlig fast den inte har några fjäll ?
Eller spenslig sådan.

0

Lena M

6 jan 2008 kl. 12:10

Dryga cm skriver du då är jag nog fel ute, får tänka om.

0

EG

6 jan 2008 kl. 12:42

1 rostnavling

0

Lena M

6 jan 2008 kl. 13:32

Jag var också inne på rostnavling efter att ha kolla i böckerna, den tredje vill jag ha till en röksvamp, men vilken ?

0

Lena M

6 jan 2008 kl. 15:21

Jag gissar väl då på ” kornig röksvamp “.

Ingen som har förslag ?

0

Irene A

6 jan 2008 kl. 16:35

Rostnavling är förstås rätt på den första (stubbrostnavling om man ska vara noga).

Kornig röksvamp är inte så dumt förslag på nr 3, för kornig ska den vara, men det är en annan art som heter så. Bifogar bild av såna(åtminstone tror jag att det är kornig röksvamp).

Tänk smått!
Nr 3 är inte med i Nyléns svampbok, men väl nr 2. På hans bild är de verkligen pyttesvampar…

0

Tina N Kolsva

6 jan 2008 kl. 16:47

Nr 2. gillar väl nässlor.

0

Lena M

6 jan 2008 kl. 16:48

Kan man inte få en liten, liten ledtråd på 2-an, släkte ex.vis ?

0

Jan A, Uppsala

6 jan 2008 kl. 16:54

3:an ser ut att vara en jordstjärna och bör i så fall vara en mindre.

0

Irene A

6 jan 2008 kl. 16:58

Nr 3 är inte någon jordstjärna, trots “näbben”.

0

Jan A, Uppsala

6 jan 2008 kl. 17:11

Jag såg mest på flikarna på den högra.
Då gissar jag på en näbbig liten diskröksvamp.

0

Irene A

6 jan 2008 kl. 17:37

Det blir för lätt om jag talar om vilket släkte nr 2 hör till, men innan den fick sitt nuvarande släktnamn hörde den till Collybia (nagelskivlingar), sedan till Marasmius (broskingar).

0

Lena M

6 jan 2008 kl. 17:59

Irene, de finns ingen svamp som motsvarar bilden, de närmaste jag kan komma är
stinknagelskivling

0

Irene A

6 jan 2008 kl. 18:54

Jodå Lena, ingen tydlig bild, men titta på sidan 288 ;-)

0

EG

6 jan 2008 kl. 19:08

Ja där var den

0

Irene A

6 jan 2008 kl. 21:01

Nr. 3 är inte någon Disciseda, utan en Bovista, och den enda arten som kan ha en sån där platt näbb.
Fritt fram nu, ni som kan den!

0

Bovista limosa

Tina N Kolsva

6 jan 2008 kl. 21:24

Jag säger Bovista limosa dvärgäggsvamp.

0

Bovista limosa

Jan A, Uppsala

6 jan 2008 kl. 22:12

Jaha, det var en helt NY för mig!  Men den högra ser verkligen tydligt flikig ut. Är det bara en villa?

0

Stråbrosking

Tina N Kolsva

6 jan 2008 kl. 22:33

säger jag på 2 an.

0

Stråbrosking

"JAS" Helsingborg

7 jan 2008 kl. 12:16

BLYGRÅ ÄGGSVAMP Bovista plumbea Trodde jag först men sedan var jag innet på swefungi och kollade så då får jag hålla med Tina.
Foto på den blygrå.

0

Dvärgäggsvamp

Tina N Kolsva

7 jan 2008 kl. 12:57

0

Hans v E

7 jan 2008 kl. 14:03

Crinipellis stipitaria hette stråbroskingen när jag lärde mig den. Nu heter den väl C. scabella och jag kände nog igen den medetsamma!
Men rökisen har vi ännu inte fått svar på, eller?

0

Rökisen

Irene A

7 jan 2008 kl. 14:21

Svaret blev givet när Tina hittade “facit” - dvärgröksvamp, Bovista limosa.
Jag undrar hur pass vanlig den kan vara. Det dryga hundratalet fynd som har registrerats är gjorda av ett fåtal personer, så jag misstänker att den mest bara är dåligt känd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone