0 603 visningar

5 svar

Tickors åldrande?

Enelie, Linköping

7 jan 2008 kl. 23:17

Jag har läst att en del tickor kan bli 50 år gamla.
Jag hade en bild inne för ett tag sedan där jag fick svar att det troligen var en gammal Klibbticka. Den var helt grånad.

Det jag har funderar på är:
är det vissa sorters fleråriga tickor som har förmågan att uppnå en hög ålder eller är det “individer” och t.ex. levnadsförhållanden som gör att en del tickor kan bli gamla?

0

Lena M

8 jan 2008 kl. 12:03

Lyfter upp frågan Enelie, kan vara kul att vilka tickor som uppnår aktningsvärd ålder.

0

gunhild

8 jan 2008 kl. 15:28

Dom fleråriga kanske växer så länge dom har nåt att leva på. En del tickor kankse startar på ett levande skadat träd och fortsätter växa så länge det finns något kvar av trädet. Dom banar ju också väg för andra tickor att etablera sig.

0

gunhild

8 jan 2008 kl. 16:48

En referat ur ett föredrag av Johan Nitare “Trots att Johans föredrag handlade till stor del om vednedbrytare, framhöll även han att dessa arters framtid till stor del beror på hur man lyckas få de gamla lövträden att överleva och hur man kan på lång sikt sörja för tillkomst av ytterligare sådana träd. Det är intressant att i detta sammanhang berätta om vilken roll de vednedbrytande svamparna spelar för trädets överlevnad. Johan betecknade svaveltickan Laetiporus sulphureus på ek som tämligen aggressiv, så att den möjligen skulle kunna döda sin värd, medan övriga ekrötare är beskedliga och kan leva med sitt värdträd i många decennier eller kanske sekler. Ett kuriosum är att den av röta kraftigt urholkade Rumskulla-eken såvitt Johan visste inte har visat någon fruktkropp av vedlevande svamp.

Min egen kommentar till detta är att det ju är mycket tydligt att vissa av tickorna på våra norrländska träd lever länge tillsammans med dem utan att nämnvärt skada, t.ex. tallticka, aspticka och sälgticka. Gamla ihåliga aplar med eldtickor kan grönska och ge riklig frukt. “

0

klas jaederfeldt

9 jan 2008 kl. 16:55

tickan gör fruktkroppar så länge det finns mat för den i veden.
klyv den enskilda (fleråriga) fruktkroppen och räkna årsringar(porlager) inte ritktigt säkert, en del år kanske den inte vill spora alls å då växer den inte till. men oftast så stämmer det

0

Enelie, Linköping

9 jan 2008 kl. 21:35

Tack för intressant information!
Tillgången på “mat” verkar ju vara en faktor som bestämmer åldern.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone