Observera att det är två olika arter, de på bild 1 och 2 är samma och är svartsporiga.
Nr. 3 är brunsporig och ser ut som en spindling. Är det möjligen samma svamp som här:
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2007/2007-12-19_s8m9f4r.jpg
Jaha så klantade jag till det lite och då blev det ju lite svårare. Jag trodde att bild 3 var samma sort, jag hade sorterat upp bilderna vid ett tidigare tillfälle och gjort ett misstad då. Nu har jag letat igenom alla mina bilder och hittar inte originalet till 3an så det vet i sjuttsingen var den hör hemma. Jag hittar ingen bild på undersidan av de första så här kommer en till från ovan om det kan vara till någon hjälp annars blir det återbesök i höst och lite noggrannare studier då. Förlåt, förlåt men så kan det gå.
Instämmer med EG om 3:an, det var min gissning på den mellersta bilden när det begav sig..
För övrigt är det en art som ska vara vanlig i bokskog.
1:an tycker jag har för lite grönt i skivorna för att vara svavelgul slöjskivling, så där blir min gissning tegelröd slöjskivling istället.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.