0 624 visningar

14 svar

Två små + en till

Irene A

8 jan 2008 kl. 15:26

Jag fortsätter på temat små och sällsynta men lätta att känna igen:

På den första räcker det att komma på släktet (är själv osäker på vilken av arterna det är).

Den tredje brukar användas som färgsvamp, men är inte någon av de vanligaste. Den vill ha rik, fuktig granskog.

0

Två små en till

Tina N Kolsva

8 jan 2008 kl. 15:35

Gillar de små, bild 2 föreställer
Microstoma protractum tulpanskål.

0

Två små en till

Lena M

8 jan 2008 kl. 15:38

Tvåan vill jag ha till
tulpanskål

och trean
stor blodspindelskivling

0

Två små en till

gunhild

8 jan 2008 kl. 16:20

Kan det vara “the King”? Grönköttig spindling Cortinarius malicorius fast den är ju inte speciellt liten.

0

Två små en till

EG

8 jan 2008 kl. 16:32

Kan ettan vara Disciseda candida
liten diskröksvamp?

0

Två små en till

anithaumeå

8 jan 2008 kl. 16:51

Nr 3 gissar jag: rödskivig kanelspindling el brunskivig kanelspindling. Färgen på skivorna var inte så uttalade, men jag håller på den röda.

0

Två små en till

Irene A

8 jan 2008 kl. 17:13

Två svar hittills har varit riktiga:

1. diskröksvamp
Jag tror också att det kan vara liten diskröksvamp, Disciseda candida.  Formen är i alla fall typisk för den. Bilden är mer än 10 år gammal och jag minns inte vad de som hittade den kom fram till.

2. tulpanskål

Den tredje? nja - kanske om anitha kan förtydliga “brunskivig kanelspindling”? För det finns ingen som heter så.
Grönköttig spindling (C. malicorius) var det inte, till min stora besvikelse. Jag letade länge men förgäves i just den skogen, för jag tyckte att den borde finnas där… Den här är nog annars den närmaste förväxlingsarten. Skivorna har inte lika djupröd färg som den rödskiviga kanelspindlingen.

0

Två små en till

Lena M

8 jan 2008 kl. 17:54

Jag fastnade på spindlingen,tycker att foten ser så lustig ut, lite vriden, är de så eller bara på detta ex.et ?
Rostskivig kanelspindelskivling då ?

0

Två små en till

Irene A

8 jan 2008 kl. 19:00

Javisst Lena, Cortinarius fervidus, i alla fall enligt min tolkning av arten.. Om någon har en annan åsikt, säg gärna till!
Den har t.o.m. ett så omständigt namn som “roströdskivig spindling” på svenska.

Jag har märkt att just den arten ofta har en sådan osymmetrisk tillplattad fot, sällan några andra av kanelspindlingarna.

0

Två små en till

anithaumeå

8 jan 2008 kl. 19:25

Rättelse:
Nr 3 kanelspindelskivling (kanelspindling)

0

Två små en till

Hans v E

8 jan 2008 kl. 20:21

Ja, för fervidus har väl röda skivor, cinnamomeus orangea!

0

Två små en till

Irene A

8 jan 2008 kl. 20:41

Hans, den har ju röda skivor - med gulaktig egg, det stämmer väl med fervidus?

Jämför skivfärgen med bilder av cinnamomeus:

http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Cortinarius_cinnamomeus_2.html

http://swefungi.se/PAGES_AC/Cortinarius_cinnamomeus2.html

0

Två små en till

Mattias Andersson

9 jan 2008 kl. 20:15

Ja, fervidus ser det ut att vara. Den är lite lurig. Jag har aldrig sett den i stockholmstrakten. Den vidgade fotbasen som är orange är bra kännetecken, samt att den är ganska kraftig.

0

Två små en till

Irene A

10 jan 2008 kl. 14:30

Tack, Mattias! Då har jag nog inte missuppfattat C. fervidus, en art som jag inte har sett speciellt ofta.

Jag blev överraskad att det var så gott om dem i det här området, i fuktiga och rika granskogar norr om Vilhelmina, där det bl.a. också finns violspindling, vargspindling och skönfotad spindling.

0

Två små en till

Mattias Andersson

11 jan 2008 kl. 08:52

Jag har gjort flera fynd av C. fervidus i Västernorrland. Den är rapporterad från stockholmstrakten, men det är inte omöjligt att den faktiskt är vanligare i norrland. Det kanske är ett exempel på fenomenet att fler mykologer bor i södra sverige och därför finns fler rapporter därifrån.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone