Hittade heller ingen rimskivling eller som jag kallar den rynkad tofsskivling, Karljohan var det också dåligt om, hittade några få i mitten av oktober. Sen tyckte jag att det var dåligt med trattkantareller, dom växte 1 och 1 som annars brukar växa i stora drös.
Inget ont som inte har nåt gott med sig…
UNT (Upsala Nya Tidning) skrev 17/10 att den dåliga svamptillgången medför låg halt av cesium 137 i älgköttet. En bearbetning av artikeln ger följande:
Inst. f. markvetenskap och skoglig ekologi vid SLU undersöker varje år kött från jaktlagen i Harbo och Huddunge och har funnit att becquerelhalten i älg- och rådjurskött är högst under år med mycket sandsopp. 2006 var sålunda halterna i älgkött de högsta (över 2000 bq per kilo) sedan mätningarna inleddes efter Tjernobylolyckan 1986. Också 1997 var ett bra sandsoppsår med mycket höga halter.
I år finns inget prov med över 900 bq och en tredjedel av proverna ligger under 200 bq. 1995 och -96 var det också tämligen ont om sandsopp och därmed låga bq-värden.
Kommentar: Sandsoppen sägs betyda mest, men det finns fler svampar på surare marker som kan påverka älgköttet. Trattkantarell, tegelkremla och rynkad tofs (rimskivling/-spindling) är några exempel. Också dessa arter har i år kunnat räknas utan strumpavtagning!
Bra “beskrivning” av becquerel på svenska, finska och engelska finns på http://www.stuk.fi/sateilytietoa/mitaonsateily/sv_FI/ionisoiva/
PS! Jag plockar svamp nära provtagningsområdena…
De är kanske inte så många av oss på svampguiden som har tillgång till älgkött ???
Och får jag välja så vill jag ha ett bra svampår istället. Finns det älgar kvar förresten, här jagade de i tre dagar och fick visst en.
Mycket svamp i år innebär alltså höga cesiumvärden igen då i viltköttet.
Lena, de svampar som innehåller - och ger viltköttet - mycket “becquereller”, är de som viltet gillar och som bebor SURA miljöer, ifh sandsopp, rynkad tofs/rimskivling/-spindling och trattkantarell. Jag har fått uppfattningen att tegelkremla och storkremla, trots sina sura växtplatser, inte tar upp lika mycket cesium, men kan ha fattat fel. I mina trakter (nära provtagningsområdena) har i år alla de nämnda nästan helt saknats. De få trattkantareller vi hittat här har växt på “kalk”; jag undrar faktiskt om det finns former/underarter som gillar kalkmark?
Hur det är med frostvaxskivlingens cesiumupptagning vet jag inte alls.
Så det får gärna bli rikligt av de rätta svamparna, så kan älg- och rådjursjägarna och -ätarna OCKSÅ vara nöjda!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.