Jag var i skogen igår och hittade en del svampar av olika slag. Plockade 5 lit Vinterskivling som jag gav bort till företagets bokningsansvarige. Hade jag haft stege med så hade jag fått ihop minst 10lit Ostronmussling åxå. Förargligt när man inte når upp till godsakerna man känner sig som ett litet barn vid godisdisken, står på tå och gnäller om att bli större. 2 bildomgångar!
Jaha EG, den växer på ändträet av Björkstock.
Ska kolla Borsttagging men just nu så ska jag laga middag åt familjen som snart kommer hem.
gunhild, jag svor igår över att jag hade gjort mig av med mina “stolpskor”, jag hade faktiskt ett par på 80talet. Igår kände jag mig däremot som ett stolpskott :)
“JAS” är lurig med sina bilder. På den här snittytan ser det ut som om det växer två olika arter. Högst upp till höger sitter några fruktkroppar med mörkare hattyta och slätare, bucklig undersida. Kanske gamla zontickor, eller är det också björkmusslingar som har angripits av något..?
Hej på Er EG & Irene A*. Observant ja det här har jag nog mer koll på tror jag. Det är två arter och överst till höger är det sannolikt Zonticka. Jämförde dem med de jag fick artbestämda förra gången jag var runt på samma låga. Ja nu är vi uppe i ett 10tal olika på denna Ek och Björk som är “uppsågade” men ligger som de föll en gång i tiden och bredvid varandra.
Växtsättet verkar variera en hel del. Hittade en bild med ganska gyttrade exemplar här:
http://calphotos.berkeley.edu/imgs/512x768/0000_0000/1207/0817.jpeg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.