0 402 visningar

12 svar

Från igår 2st vadå?

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 12:20

Jag var i skogen igår och hittade en del svampar av olika slag. Plockade 5 lit Vinterskivling som jag gav bort till företagets bokningsansvarige. Hade jag haft stege med så hade jag fått ihop minst 10lit Ostronmussling åxå. Förargligt när man inte når upp till godsakerna man känner sig som ett litet barn vid godisdisken, står på tå och gnäller om att bli större. 2 bildomgångar!

0

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 12:21

En ticka antar jag, eller?

0

EG

9 jan 2008 kl. 12:37

Liknar mer en borsttagging som växer mest på asp o sälg än en ticka ?

0

gunhild

9 jan 2008 kl. 14:00

Du kanske borde skaffa stolpskor “Jas”. Allteftersom svampintresset stegras behövs mer och mer i utrustningsväg.
Synd att vårt land är så avlångt jag skulle gärna följa med dig ut och titta på allt spännande som du visat oss på bild.

0

EG/ gunhild

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 14:38

Jaha EG, den växer på ändträet av Björkstock.
Ska kolla Borsttagging men just nu så ska jag laga middag åt familjen som snart kommer hem.
gunhild, jag svor igår över att jag hade gjort mig av med mina “stolpskor”, jag hade faktiskt ett par på 80talet. Igår kände jag mig däremot som ett stolpskott :)

0

Irene A

9 jan 2008 kl. 14:58

Rynkhätta och björkmussling tror jag på här.

0

Irene

EG

9 jan 2008 kl. 15:08

Dina förslag är väl mera troliga de andra är ju inte så vanliga

0

Två olika

Irene A

9 jan 2008 kl. 15:57

“JAS” är lurig med sina bilder. På den här snittytan ser det ut som om det växer två olika arter. Högst upp till höger sitter några fruktkroppar med mörkare hattyta och slätare, bucklig undersida. Kanske gamla zontickor, eller är det också björkmusslingar som har angripits av något..?

0

Två olika

EG

9 jan 2008 kl. 16:34

Ja de till hö ser onekligen lite mer ticklika ut

0

Två olika

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 18:11

Hej på Er EG & Irene A*. Observant ja det här har jag nog mer koll på tror jag. Det är två arter och överst till höger är det sannolikt Zonticka. Jämförde dem med de jag fick artbestämda förra gången jag var runt på samma låga. Ja nu är vi uppe i ett 10tal olika på denna Ek och Björk som är “uppsågade” men ligger som de föll en gång i tiden och bredvid varandra.

0

Två olika/Irene A*

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 19:19

Hej Irene A*. Kollade runt lite på nätet såg dina bilder på Björkmussling. Jag hittar ingen som sitter ihop som mina är det ovanligt heller, de bildar liksom en koloni/klump. se bilden, inte jättebra men den får duga.

0

Två olika/Irene A*

Irene A

9 jan 2008 kl. 19:31

Växtsättet verkar variera en hel del. Hittade en bild med ganska gyttrade exemplar här:
http://calphotos.berkeley.edu/imgs/512x768/0000_0000/1207/0817.jpeg

0

Två olika/Irene A*

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 19:38

Javist jag hittade den åxå innan. Ok Tack får svaren på denna tråd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone