0 12930 visningar

7 svar

Kantareller i Jämtland?

Lisa

23 jul 2002 kl. 03:18

Är väldigt förtjust i vanliga gula kantareller men vet ej var jag ska hitta dom här hemma i Jämtland. Någon som har förslag.

/Lisa

0

Kurt

23 jul 2002 kl. 11:57

Eftersom just kantareller finns i praktiskt taget ALL sorts skog så låter ju Jämtland som ett bra val! Ett lite udda ställe att plocka just kantareller är granskog som gallrats första gången. Ca 2-3 år efter gallringen kommer svampen (inte den finase skogen att gå i kanske). Gallringen frigör en massa näring och de träd som är kvar får chansen att expandera, bra för mykorrhiza bildande svampar.

0

Lena

5 aug 2002 kl. 10:22

Hej.
Måste blanda mig i diskussionen, - är det gula kantareller eller trattkantareller ni pratar om….

0

Lisa

8 aug 2002 kl. 01:17

Hejsan
Det är gula kantareller. Vet att många plockar dom här men har ej lyckats hitta några själv.

0

Anna

9 aug 2002 kl. 19:21

Det bästa kanske kan vara att prata med någon jägare, de brukar ju springa i skogarna!

0

Lena

12 aug 2002 kl. 09:03

... å jag har sprungit i skogen hela helgen - å jag såg inte skymten av några kantareller…
För torrt ?? För tidigt??

0

Ola R

2 okt 2002 kl. 11:49

Gula kantareller finns knappast i skogarna runt Storsjön vad jag vet. Däremot ifjällen i björkskogsreionen, 500 - 700 möh. Har hittat en del i Hotagsfjällen, Bydalen för många år sedan och framförallt runt Anjan i Kalltrakten.

0

Anette

14 sep 2003 kl. 01:29

Orkar man åka en bit så finns det gått om kantareller i Funäsdalen och Bruksvallarna trakterna. Går säkert att fråga sig fram då man kommer dit :o) Kan man hitta runt Åre, Bydalen och så?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone