0 331 visningar

19 svar

Något att bita i!

Hans v E

10 jan 2008 kl. 10:17

På hasselstubbar i Uppland i slutet av september 2007.
Minst fyra arter.
Inte är det väl bara rynkhätta?
Den med rosa skivor till vänster kanske är en liten skölding?
Det violetta är förstås konidiestadiet av en mycket vanlig skålsvamp.
Mycket tacksam för förslag!

0

Hans v E

10 jan 2008 kl. 10:21

Får inte med bilden. Återkommer

0

Hans v E

10 jan 2008 kl. 23:05

Vad är det för fel?? Det står att det finns 6 svar, men jag ser bara ett!!

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2008 kl. 23:16

Jag ser varken bilder eller några svar bara dina egna inlägg Hans v E*.

0

Enelie, Linköping

10 jan 2008 kl. 23:17

Jag har också undrat. Jag har suttit här framför datorn en stund och din länk uppdaterar sig med jämna mellanrum och anger att det kommit in fler svar hela tiden. Men det finns inga att läsa när man kollar efter????

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2008 kl. 23:17

Aha. dina bilder är för stora eller i fel format och när du skickar dem så kommer det ett inlägg men inga bilder.

0

Enelie, Linköping

10 jan 2008 kl. 23:19

Aha, det kanske är lösningen på mysteriet.

0

Hans v E

10 jan 2008 kl. 23:21

Men det står ju att det finns 11 svar nu och man ser bara 6. Hjälp!!

0

Enelie, Linköping

10 jan 2008 kl. 23:43

Kan det inte vara så som JAS föreslår?
Har du försökt att bifoga bilder flera gånger nu under kvällen men att de inte har kommit med i inlägget?

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 09:39

Jag har förminskat bilden till under 1200 dpi och den är i jpg-format vad jag förstår.

0

Michael Krikorev

11 jan 2008 kl. 10:13

Hans, varje gång som du försöker att bifoga en bild till ditt inlägg och misslyckas så räknas det som ett svar trots att svaren inte visas. Därför står det “15” svar fast det bara är 9 som visas.

Jag vet inte varför du inte kan ladda upp din bild. Testa att förminska den ännu mer (max 600 pixlar bred) för att se om det fungerar.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 10:21

Tack Michael. Jag försöker.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 10:25

Där satt den!

0

Michael Krikorev

11 jan 2008 kl. 10:30

OK! Då var det säkert så att filstorleken var för stor innan, trots att pixlarna var färre än 1200 i bredd.

En närbild på de olika svamparna hade varit bra. Testa att beskära originalbilden och skapa fler detaljbilder (i t ex 800 pixlar bredd) så att man har chans att se detaljerna bättre.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 12:30

OK. Men är inte filstorleken OK om bredden är under 1200? Och i så fall hur stor får filstorleken vara?
Nu är storleken 312 kB och bredden c:a 700 pixlar.

0

Michael Krikorev

11 jan 2008 kl. 13:43

Det finns ingen begränsning i filstorlek men den bör inte överskrida 500 kb eftersom det då tar längre tid att ladda upp bilden och uppladdningsskriptet kan få “Time Out” och stanna helt. Förmodligen är det just det som hänt dig innan.

Jag tror det är fläckhätta på bilden. Den har ofta de där silverglänsande strimmorna/flockarna på foten. Skivorna är vita men blir ibland rosa så jag tror även den högra svampen är en fläckhätta (och inte en skölding som man först skulle kunna tro).

http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/zephirus.htm

0

Michael Krikorev

11 jan 2008 kl. 13:58

Jag menade förstås den “vänstra svampen” med rosa skivor som ser ut som en skölding men jag tror också är fläckhätta.

Den violetta skålsvampen tror jag mig veta vad det är men låter nån annan gissa först. Bifogar en av mina bilder på den.

0

EG

11 jan 2008 kl. 15:38

De två liggande med blank fot gissar på silverhätta

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 17:14

Tack för bra förslag Micke. Tänkte inte på att fläckhättan kan sakna fläckar.
Vad gäller filstorleken såg jag nu att bilden var hela 1,12 MB (innan jag minskade pixlarna) jämfört med andra bilder som ligger kring 300-400.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 20:56

kB alltså

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone