På hasselstubbar i Uppland i slutet av september 2007.
Minst fyra arter.
Inte är det väl bara rynkhätta?
Den med rosa skivor till vänster kanske är en liten skölding?
Det violetta är förstås konidiestadiet av en mycket vanlig skålsvamp.
Mycket tacksam för förslag!
Hans, varje gång som du försöker att bifoga en bild till ditt inlägg och misslyckas så räknas det som ett svar trots att svaren inte visas. Därför står det “15” svar fast det bara är 9 som visas.
Jag vet inte varför du inte kan ladda upp din bild. Testa att förminska den ännu mer (max 600 pixlar bred) för att se om det fungerar.
OK! Då var det säkert så att filstorleken var för stor innan, trots att pixlarna var färre än 1200 i bredd.
En närbild på de olika svamparna hade varit bra. Testa att beskära originalbilden och skapa fler detaljbilder (i t ex 800 pixlar bredd) så att man har chans att se detaljerna bättre.
Det finns ingen begränsning i filstorlek men den bör inte överskrida 500 kb eftersom det då tar längre tid att ladda upp bilden och uppladdningsskriptet kan få “Time Out” och stanna helt. Förmodligen är det just det som hänt dig innan.
Jag tror det är fläckhätta på bilden. Den har ofta de där silverglänsande strimmorna/flockarna på foten. Skivorna är vita men blir ibland rosa så jag tror även den högra svampen är en fläckhätta (och inte en skölding som man först skulle kunna tro).
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/zephirus.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.