Trodde att man bara kunde hitta “skogs-svampar” här… En fundering bara;När jag var barn (på 60-talet)höll min farmor på med något som kallades Volga-svamp och som skulle vara bra mot det mesta… kan det vara något åt samma håll som den tidigare debatterade tibetanska svampen?
Nej, volgasvamp är något man lägger i thé. Så ligger den där och puttrar, efter några dagar häller man av théet och dricker det.
Det var extremt populärt i Tyskland när jag bodde där och kallas Wolga Pilze eller oftast Kombucha. Man blev ofta erbjuden och jag tackade ja till det en gång, efter det frågade jag om de inte hade öl istället.
volgasvampen gjorde alkohol av te med mycket socker i, sedan tog en bakterie hand om alkoholen och gjorde en syrlig drycka av det, för varje gång svampen fick mat växte den och man kunde klippa av en bit och ge till någon. det blev en ganska god dryck av det helak
Volga-svamp även kallad Combucha och Kombucha, som man framställer en dryck av, som innehåller alkohol, och diverse andra nyttigheter läs mera här: http://www.kombuchapilz.de/english/kombuchaapplication.htm klicka vidare och läs om history, application m.m.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.