0 1583 visningar

5 svar

volga-svamp?

gunilla

13 sep 2005 kl. 14:03

Trodde att man bara kunde hitta “skogs-svampar” här… En fundering bara;När jag var barn (på 60-talet)höll min farmor på med något som kallades Volga-svamp och som skulle vara bra mot det mesta… kan det vara något åt samma håll som den tidigare debatterade tibetanska svampen?

0

H-G

13 sep 2005 kl. 16:14

Nej, volgasvamp är något man lägger i thé. Så ligger den där och puttrar, efter några dagar häller man av théet och dricker det.
Det var extremt populärt i Tyskland när jag bodde där och kallas Wolga Pilze eller oftast Kombucha. Man blev ofta erbjuden och jag tackade ja till det en gång, efter det frågade jag om de inte hade öl istället.

0

gunilla

13 sep 2005 kl. 20:57

tack. det låter inte som om jag vill smaka vare sig den ena eller den andra svampen…

0

Captain Dreadlock

14 sep 2005 kl. 17:44

Det beror väl på om man gillar öl eller inte?

0

klas jaederfeldt

17 sep 2005 kl. 21:19

volgasvampen gjorde alkohol av te med mycket socker i, sedan tog en bakterie hand om alkoholen och gjorde en syrlig drycka av det, för varje gång svampen fick mat växte den och man kunde klippa av en bit och ge till någon. det blev en ganska god dryck av det helak

0

Vonz

7 okt 2005 kl. 16:02

Volga-svamp även kallad Combucha och Kombucha, som man framställer en dryck av, som innehåller alkohol, och diverse andra nyttigheter läs mera här:  http://www.kombuchapilz.de/english/kombuchaapplication.htm klicka vidare och läs om history, application m.m.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone