0 1449 visningar

22 svar

Svåråtkomliga musslingar

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 13:53

Vid Vemån där pärlflodmusslan bor, ute i vattnet högt uppe i en al hittade jag dessa. Ville varken vada eller klättra, så det fick bli zoom. Kanske går att se ändå vad det är.Inga puttar här inte.

0

Ny bild

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 13:57

Bild 1 blev fel, men det skadar ju inte att öva, ta den med.
Här kommer kanske rätt bild.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 17:27

Luktade du på dem?
Jag gissar på doftmussling Panus (Lentinus) suavissimus.
Sällsynt i så fall.

0

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 17:39

Tyvärr hans kunde jag inte zooma ut näsan över bäcken.

0

"JAS" Helsingborg

11 jan 2008 kl. 17:43

Hej Tina, Jag hittade bara ätbara musslingar idag men en massa andra roliga svampar. Jag har ju berättat om stugan vid Vramsån, åxå en av de få lokaler där flodpärlmusslan lever. Fina bilder som vanligt, vad har du för zoom (mm alltså)

0

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 17:59

Zoom i mm förstår ej, det är 12X zoom. Den är rätt bra.

0

gunhild

11 jan 2008 kl. 18:08

Men vad har du på första bilden? Ser nästan ut som lila mussling, men den kanske är mindre.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 18:21

Förlåt Tina, jag läste inte ditt första inlägg så noga. Nej, näsan har ju en fast “optik”.
Få se om nån håller med mej om doftmussling.

0

Irene A

11 jan 2008 kl. 18:36

Grönmussling är mitt förslag.

0

Zoooom

"JAS" Helsingborg

11 jan 2008 kl. 18:53

Hej kapten Zoom här. nej jag skojar Tina. Normalt så räknar man “brännvidden” i mm. Ex. jag har ett objektiv på min kamera som har brännvidden 18-135 mm. Ett normalobjektiv har brännvidden 35mm. ett porträttobjektiv 70mm. en fågel"skådar"objektiv oftast en zoom 250 - 400mm. Så ju större mm. antal ju “längre” bort kan du se nära och tvärt om. Nu är det inte riktigt samma med mm. på digitalt som på analogt men skit i det principen är den samma. Jag antar att 12XZomm inbär att du hat 12 gångers förstoring gentemot “normalen” ? men det säger inte mig så mycket när det gäller digitalt tyvärr.

0

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 19:33

Ska inte grönmussling ha mörk fot?

0

Ny bild

Irene A

11 jan 2008 kl. 22:11

Foten ser gulgrön ut, och det stämmer i alla fall med grönmussling.

0

Grönmussling

Tina N Kolsva

12 jan 2008 kl. 09:51

Jag drar mig nog mera mot grönmussling, även om det andra alternativet vore intressantare.
Grundar mig på att de växte på levande al.Doftisen lever på vad jag läst död ved.
Tack för hjälp.

0

Ny mussking

Tina N Kolsva

12 jan 2008 kl. 09:59

Den här hittade jag 1 okt och har tyvärr lagt all info om den djupt ner i mitt minne.Hittade den iaf på en låga på marken, torr o gammal redan då.Inget minne av varken god eller dålig lukt..
Liknar faktiskt kantareller,trädkantareller;)Magra uppgifter men vill någon försöka

0

Hans v E

12 jan 2008 kl. 17:35

Jag ger mig. Grönmussling (äldre namn: klibbig epålettsvamp), Panellus serotinus(nytt vetenskapligt namn: Sarcomyxa s.) är ett bättre förslag än doftmussling.
På den nya föreslår jag broskmussling (äldre namn: skiftmussling), Lentinus (Panus) conchatus, så får vi se om det går bättre.

0

Irene A

12 jan 2008 kl. 18:18

Håller med Hans om broskmussling (det känns bra :)
Här är en bild där det finns mer kvar av den lila färgen:
http://www.funghiitaliani.it/uploads/post-2286-1120947467.jpg

0

Tina N Kolsva

12 jan 2008 kl. 19:16

Tackar för det.
Är det något för konsumtion?

0

Irene A

12 jan 2008 kl. 19:30

Inget för konsumtion, den är ganska seg, och smaken något bitter.

0

P3

13 jan 2008 kl. 15:42

skulle inte “grönmusslingen” kunna vara en vintermussling istället?

Vad som kanske talar emot det är att vintermusslingen skall växa på nedfallna kvistar och lågor av barrträd, medan grönmusslingen skall hittas på murken lövved.

Men.. vintermusslingen hittas senhösten till vårvintern, och grönmusslingen på senhösten. Och arternerna är väl inte alltid så trogna sina värdväxter som man skulle önska?

0

Irene A

13 jan 2008 kl. 16:06

Men vintermusslingen är en mycket liten, blek och tunnköttig art, på sin höjd ett par cm lång och bred.

http://www.grzyby.pl/gatunki/Panellus_mitis.htm

0

P3

13 jan 2008 kl. 16:24

Och till grönmusslingens fördel kanske kan sägas att skivorna på Tinas bild inte ser ut att vara vita, utan gulaktiga.

0

Jan A. Uppsala

13 jan 2008 kl. 17:55

Vintermusslingen är sällan svåråtkomlig utan växer oftast som på min bifogade bild eller på döda “granpinnar” på marken.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2008 kl. 19:18

Det är absolut inte vintermussling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone