Hej kapten Zoom här. nej jag skojar Tina. Normalt så räknar man “brännvidden” i mm. Ex. jag har ett objektiv på min kamera som har brännvidden 18-135 mm. Ett normalobjektiv har brännvidden 35mm. ett porträttobjektiv 70mm. en fågel"skådar"objektiv oftast en zoom 250 - 400mm. Så ju större mm. antal ju “längre” bort kan du se nära och tvärt om. Nu är det inte riktigt samma med mm. på digitalt som på analogt men skit i det principen är den samma. Jag antar att 12XZomm inbär att du hat 12 gångers förstoring gentemot “normalen” ? men det säger inte mig så mycket när det gäller digitalt tyvärr.
Den här hittade jag 1 okt och har tyvärr lagt all info om den djupt ner i mitt minne.Hittade den iaf på en låga på marken, torr o gammal redan då.Inget minne av varken god eller dålig lukt..
Liknar faktiskt kantareller,trädkantareller;)Magra uppgifter men vill någon försöka
Jag ger mig. Grönmussling (äldre namn: klibbig epålettsvamp), Panellus serotinus(nytt vetenskapligt namn: Sarcomyxa s.) är ett bättre förslag än doftmussling.
På den nya föreslår jag broskmussling (äldre namn: skiftmussling), Lentinus (Panus) conchatus, så får vi se om det går bättre.
Håller med Hans om broskmussling (det känns bra :)
Här är en bild där det finns mer kvar av den lila färgen:
http://www.funghiitaliani.it/uploads/post-2286-1120947467.jpg
skulle inte “grönmusslingen” kunna vara en vintermussling istället?
Vad som kanske talar emot det är att vintermusslingen skall växa på nedfallna kvistar och lågor av barrträd, medan grönmusslingen skall hittas på murken lövved.
Men.. vintermusslingen hittas senhösten till vårvintern, och grönmusslingen på senhösten. Och arternerna är väl inte alltid så trogna sina värdväxter som man skulle önska?
Men vintermusslingen är en mycket liten, blek och tunnköttig art, på sin höjd ett par cm lång och bred.
http://www.grzyby.pl/gatunki/Panellus_mitis.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.