1an är väl en ticka, 2an kanske ett skinn och 3an är skumm, eller ? Fantastisk ytflyckt idag med många som jag inte plåtat innan så det kommer fler framöver. Jag har inte kollat runt varken i böckerna eller på nätet för nu är det Svamppizza på gång, ska sätta igång med degen nu. 3 omgångar med bilder.
SNIGELMAT ELLER?
JAS! Kolla tråden “Utspridning av svamprens? 2007-08-21” och mitt allra första inlägg (tror jag) på detta forum:
2007-08-22 09:04:13 - och fortsättningen.
Sniglar kan vara trevliga och otrevliga! De flesta av dina är färgade som åkersniglar. Klas kanske hör av sig med omdöme…
Ok! Jan A, Uppsala, jag trodde du var en gammal räv här på forumet men då är du bara några dagar äldre än mig? Jag har inte kollat din tråd, far mellan datorn och spisen. Det är inga mördarsniglar jag har på bilderna men de kanske gillar samma krubb, det kan ju vara något ämne i denna ticka (om det nu är en ticka) som tydligen attraherar sniglar. Som du säger vi får se om klas har någon ide om detta.
Jag blev mest fascinerad av sniglarna - har aldrig sett liknande, men jag har letat lite och tror att de är unga exemplar ur ett släkte av skogssniglar (Arion), kanske inte exakt den här arten men närbesläktade:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=9037
Nej Enelie, Linköping, det är faktiskt två olika, den första kom jag inte åt att fota från något annat håll en ovanifrån. Bild 1 & 2 samma individ första snett ovanifrån och andra snett underifrån de är rätt små 2:&3:an bara ca 4-5 cm breda. I:an kanske 10cm max
Hej Irene A* jag hade bara sett Ljusa/vita ex innan men nu har jag surfat runt lite och det verkar som om du har rätt angående Dallergröppan. Angående “Altickan” avvaktar jag lite, det kan mycket väl vara den, vi får se och så är det det där med trean? Den växer ovanpå en Ribbrynna.
Ja trean är ju en slemsvamp i sitt plasmodiestadium, där den inte går att artbestämma. Vore kul om du kunde återvända till “platsen för brottet” och ta en ny bild när den mognat. Då är den inte alls gul och slemmig, utan antagligen mörkbrun och pulvrig.
2an är mycket intressant och vacker. Det kan vara dallergröppa som Irene säger, men i så fall är den väldigt olik sig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.