0 342 visningar

8 svar

Skinn eller ticka?

NadaL, Umeå

11 jan 2008 kl. 16:35

Jag behöver hjälp med att artbestämma denna svamp. Har ni någon aning om vad det kan vara?

0

anithaumeå

11 jan 2008 kl. 16:40

Hej Nada!
Vet ej vad den heter, men måste säga att den är läcker.
Var har du hittat den?

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 16:47

Ja inte är det en ticka för den har inga porer. Eller? Jag skulle säga styvskinn men det finns bättre skinnexperter än mig.

0

NadaL, Umeå

11 jan 2008 kl. 16:55

Till Anitha

den här hittade jag i lördags under vår utflykt. Medan du höll på att fotografera altickan så hittade jag denna intressanta skinn.

0

Alf Pallin

11 jan 2008 kl. 18:34

Hej, om du skrapar på ytan av skinnet och det blöder kan det vara styvskinn. Skickar en bild

0

NadaL, Umeå

11 jan 2008 kl. 20:04

Tack för tipset Alf,det ska jag komma ihåg nästa gång jag stöter på den.

0

Hans v E

11 jan 2008 kl. 20:52

Men observera att “blöder” innebär inte att det rinner något rött. Man gnider lite (fuktar om det är torrt väder) så fläckas skinnet brunaktigt, i bästa fall rödbrunt.

0

anithaumeå

11 jan 2008 kl. 22:34

Till Nada!
Jag misstänkte det nästan.

Jag funderar på en utflykt igen. Torsdag el fredag. Är du intresserad, hur ser ditt schema ut?

0

NadaL,Umeå

13 jan 2008 kl. 09:40

Tack Hans för goda råd,det ska jag göra nästa gång jag stöter på styvskinn.
Till Anitha:
Förlåt att jag inte svarat, min dators moderkort har pajat och den är på reparation,så jag är tvungen att låna min sons dator och det är inte lätt,när han sitter jämt vid den.Just nu sover han och jag har smygit i hans rum och kollar forumet. Jag ringer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone