0 248 visningar

9 svar

3je. gången Hätta vilken?

"JAS" Helsingborg

11 jan 2008 kl. 19:17

Nu har den kommit på många ställen, ser den överallt faktiskt. men vad/vem har gjort så här med hattarna?

0

"JAS" Helsingborg

11 jan 2008 kl. 19:21

Här kommer bild 3. Den med hattarna.

0

"JAS" Helsingborg

11 jan 2008 kl. 23:54

Irene A* har sagt kanske på mitt förslag om Vinterhätta, kan det vara den? Men vad händer med svampen varför faller hattarna av eller vad är det som händer med svampen?

0

Hans v E

12 jan 2008 kl. 09:25

Tuvhätta, Mycena inclinata om det är på ek. Men bild 1 påminner faktiskt om någon av de mer sällsynta nagelskivlingarna, typ stinknagling, Collybia haloriorum.
Det är väl nån som tänkt använda hattarna för tillagning men ångrat sig!?

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 09:57

Nej Hans jag tror inte på att det är någon svampplockare av arten Homo Sapiens som varit i farten, jag såg det lite överallt och inga fotspår eller tecken på mäsklig aktivitet. Här kommer en bild till på den första som du tror kan vara en nagelskivling.

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 09:58

Glömde säga att jag har sett Hättan både på Al, Bok och Ek lågår ?

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 14:50

Den växer på nästan varenda låga, finns i massor. 3 bilder till. Och verkar inte bry sig nämnvärt om trädslaget!?

Vem är stopr knippsaren?

0

Irene A

12 jan 2008 kl. 16:57

Har inga bra idéer om vem som knipsat, men för varje ny bild blir i varje fall jag alltmer övertygad om att det är vinterhättor.

0

Michael Krikorev

14 jan 2008 kl. 08:46

Javisst är det vinterhätta!

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 10:36

Tack Michael Krikorev*. Då kan vi stoppa in dem i Hättemappen och döpa dem. Och jag hade tänkt ta en runda till Pålsjö denna vecka för jag är säker på att det går att plocka lite Ostronmussling där, “folk” har dålig koll på denna svamp och ingen verkar förstå att svampen är god och att inte svampsäsongen slutar med Kantarellerna. Hupp ja när nu det är!? Tyvärr så har man fått för sig att det är roligare att vandalisera än att plocka dessa godsaker. Tur att den lille svampnissen får lära sig lite vett av farsan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone