0 2482 visningar

15 svar

Härrydasvamp

tratten

13 sep 2005 kl. 20:49

Är det bara jag som plockar svamp i Härrydaskogarna, eller är det så förfärligt mycket svamp i år? Fyller lätt 4 hungriga magar med stekt eller stuvad svamp, efter varje svamptur. Ett enormt överflöd! Härrydabor, ut och hjälp mig att hämta skogens guld!

0

Fia A

13 sep 2005 kl. 21:11

Var ligger Härryda? Jag kommer! Hur tar man sig dit från Stockholm? :-)

0

Zsolt Szanto

13 sep 2005 kl. 22:22

Fia, det är lite långt att åka. Så du får var en entusiast eller utsvulten på svamp för att ta dig hit. Om du åker mot Göteborg från Stockholm via Jönköping så ligger Härryda ca 2 mil före Göteborg. I skogarna norr om motorvägen brukar jag plocka mycket trattisar.

Väl mött

0

H-G

13 sep 2005 kl. 22:38

Tratten, hur hittar man dit? Vi är några stycken från Gbg som kretsat lite var stans i Göteborgs-området. Kan mycket väl tänka oss Härryda-skogarna.
Pratar vi kantareller så väntas belöning.

0

tratten

14 sep 2005 kl. 08:29

Visst gäller det kantareller, ni är hjärtligt välkommna! Härryda står med på kartan, jag ser fram emot att få hjälp att tömma skogarna. snart börjar ju även trattisarna på allvar.

0

H-G

14 sep 2005 kl. 10:05

Kantareller! Har du sagt A får du säga B, tratten.
Ser bara sjöar på min karta, lite mer specifikt: Hornasjön, Sandsjön, Övattnet, Kärrsjön. Var tar man sig in lämpligtvis?

0

tratten

14 sep 2005 kl. 14:44

Sök efter mina spår, avdragen hatthud från smörsopp, läcker riskans blodspår, försiktigt skivade, maskstungna karljohan fötter, kantarellernas avskurna fotknoppar… Stövelavtryck i storlek 42.

0

bergatrollet

15 sep 2005 kl. 12:54

Han verkar inte så villig att dela med sig av godsakerna som det lät i början!
Ska man knalla runt fem sjöar och leta efter hans spår?
Tja, är det vackert väder kan det kanske va kul om man har nära till Härryda…

0

Svampe Defekt

15 sep 2005 kl. 13:04

Snälla ni som måste veta exakt var svampen finns. Ett tips, åk till affär.
Annars är det bara att åka till skogen leta. Det är stor chans att ni hittar något ätbart.

0

H-G

16 sep 2005 kl. 00:04

Jag tror att sign. tratten aldrig hade för avsikt att tala om var svampen skulle finnas.
Han ville nog bara retas lite.

Ibland kan det vara nog så irriterande att få för mycket av något, mer än vad man kan äta upp eller frysa in. Det bara finns där, men man kan inte göra något åt det.
Då kan det vara en tröst, att det inte kommer någon annan till godo heller. Ytterligare glädje då, att tala om för dem vad de missar.

0

Fia A

16 sep 2005 kl. 07:48

Om man fungerar som HG säger tycker jag att det är dags att uppsöka en psykolog!

0

tratten

16 sep 2005 kl. 08:59

Rätt är att jag ville retas lite, men också tala om att skogen är full av svamp! En liten vink bara. ÄR det bara jag som hittar MASSOR av svamp i år? Ja, även kantareller.

0

bergatrollet

16 sep 2005 kl. 11:27

Tja, det är väl rena turen…och lite skicklighet och erfarenhet av terrängen förstås.

0

tratten

17 sep 2005 kl. 09:39

... och så är det ett “svampår”, annars har jag ett väldigt flyt nu, borde kanske satsa på lotter istället.

0

Birgitta

17 sep 2005 kl. 20:38

Jag har grannar som aldrig hittar någon svamp och jag hittar kantareller från 2 - 15 m från deras tomtgräns. Tro inte att jag talar om var jag plockar mina svampar.

0

tratten

18 sep 2005 kl. 08:28

Ja, det gäller nog att ha “svampögon”. Inte talar man om var, exakt, man hittar dem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone