Riktigt trevligt program.
De skar ner en stor svavelticka från en ek (påstod att den skulle kunna kosta 50 pund per kilo ?) , och lagade biff Stroganoff på den. Såg riktigt gott ut.
Jag har själv tillagat svavelticka ett antal gånger och kan bekräfta att den är en utmärkt matsvamp.
(“Chicken of the woods” på engelska).
Jomenvisst blev man sugen, trots att jag ätit både svampsoppa och svamppaj i dag. Vet ni förresten vad pitta är? Något jättegott som Nada från Bosnien hade med sig till vår svampträff. Vi tittade också på bilder från Japan hur dom plockar (gräver upp) matsutake där. Fiffig såg han hade förresten en sån skulle väl Jas skaffa för att få ner musslingarna från dom höga träden.
Hej gunhild jag såg inte sågen (?) men jag funderade ett tag att ta med en lång beskärningssåg, det kanske var en sådan han använde. Men så ångrade jag mig och tänkte att ju högre upp svampen sitter dessto större spridningområde för sporerna, så jag lämnar gärna de som sitter där uppe. Jag vet inte vad “pitta” är.
jättekul att han valde just de 2 arterna som jag i flera år berättat för folk att dom är ätliga och goda.
vad det gäller svaveltickan så är det en svamp som jag bara har på ek i mina trakter, och jag brukar koka av den därför, jag har hört att joakim som har den på körsbär tycker att den är godare där.
min svavelticka har därför ingen egen ( eller bara lite ) smak utan allt hänger på hur jag kryddar den,
poängen med svampen tycker jag är att den har ett tuggmotstånd som liknar fågel
Jag har testat svavelticka på alla tänkbara tillagningssätt men aldrig fått fram någon kycklingsmak ur den. Tvärtom smakar den ganska intetsägande men med antydan av balsamicoaaktig syrlighet. Jag undrar var påståendet om kycklingsmak kommer ifrån. Den som påstå detta har kanske använd kycklingbuljong vid tillagningen?
Jamie Oliver skulle väl knappast använd svaveltickan tillsammans med rådjurkött om han vill framhäva svampens kycklingsmak. Rätta mig gärna om jag har fel.
Och rött kött eller gris smakar väl heller inte så mycket om ens något förutom då lite sälta av urinämnen och andra kroppssalter. Fisk däremot har utpräglad smak även som rå precis som många grönsaker, bär och svamp. Rätta mig om jag har fel. Det är ju 35 år sedan som jag käka kött!
Beskriva smaken av en råvara är inte så enkelt. Försök att beskriva smaken av svamp eller en potatis. Utgångspunkten är människans fem grundsmaker nämligen salt-sött-surt-besk och umami. Är man duktig på att urskilja dessa och kombinera dem med varann och sedan kunna klä sin smakupplevelse i ord är man ett smakproffs. Jag lova, det finns inte många som klara detta.
OJ JAS, det är stor smakskillnad mellan nöt-och griskött. JAS du har fel betr. fisk, vad du syfta på är fiskens arom. Det är stor skilnad i smak av t ex sill eller hälleflundra och samma gäller även grönsaker som t ex vanlig morot eller det som kallas karotter (små runda som likna rädisor i utseende). Kolla in smakbeskrivningar på vin så förstår man varför detta “fikonspråk” används i att beskriva smak.
Det är inte enbart våra smakreceptorer som är avgörande hur vi upplever smak. Lukt och syn har faktiskt större betydelse än själva smaklökarna. Tänk bara på hur maten smaka när du är förkylt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.