Det kommer 9 bilder det är två Tickor och en Mussling. Björktickan satt rätt högt upp så den är inzoomad och närbildsfixad i datorn men den är ca 40cm bred höjden/tjockleken gick inte att avgöra men det är ju ingen tunnis precis. Kniven är 18cm lång. Från igår och idag.
Inte borstticka.
Ja nog finns det oxel i Skåne men den är inte vanlig precis men jag tror inte att jag har sett någon stor här nere och inte med tickor på i alla fall. jag får kolla när jag är i Västervik i sommar. Oxeln är vanlig på Smålands/Östgöta kusten. Finn några riktigt stora utanför Lindköping. Jag har en Buskoxel i den lilla parken utanför huset där jag bor, brukar göra en marmelad på bären som är god till lamm säger de som äter lamm själv använder jag dem till det mesta, den var god till panerad Ostronskivling.
Enelie jag hittar dom största björktickorna på gamla björkar och lågor i sumpmarker, som denna nere vid älven som hade säkert ett 40 tal svampkroppar, tyvärr håller dom på att bli ganska fula nu. Det är ju bäst att plocka den tidigt om man ska få fint papper.
Hej gunhild!
Det verkar ju finnas mycket mer på lövträd och äldre sådana.
Jag bor ju också strax intill en å och har tänkt att kolla där.
Tyvärr så är det rätt eländig terräng där så jag har fått avvakta med det.
(Jag har ett knä “som inte tycker om att gå” ut för slänter m.m. sedan ett tag tillbaks.)
Men det ska bli spännade att se vad jag hittar där.
Ja, det är Svartån.
Jag brukar vanligtvis kunna vara i mycket ostörd terräng här.
Men, som sagt…man behöver nästan ha klätterutbildning för att ta sig ner vid de flesta partier av den här delen av ån.
Inga promenadstigar precis.
Jag hoppas att du får en fin utflykt imorgon.
Jag får avvakta till söndag för vi ska ju få “Stormen Per” variant nr.2 imorgon enl. prognoserna.
Ja som du kan se Enelie ( tråden Dagens svamputflykt.) Så var min utflykt rätt så lyckad idag. Hoppas att du inte har blåst bort i dag, här nere har det varit rätt “lugnt”! ja i alla fall så pass att man vågade sig ut men man fick ju vara lite uppmärksam på halvfallna träd.
JAS:
Du verkar alltid ha lyckade svamputflykter. Det är fantastiska bilder som vanligt (tråden du hänvisade till).
Men jag ser ju också att du har en helt annan typ av skog mot vad jag är van vid. Den typ av marker har jag nog aldrig vistats i.
Kul i alla fall att du hittade en ny stor skörd igen.
Stormen: den var inte lika kraftig som “Per” men tillräckligt för att det skulle vara olämpligt att ge sig ut bland träden/skogen.
Och…bara stömavbrott någon timma den här gången.
Hej Enelie, Du får nog ta dig tid till att komma ner till oss i höst. Det är en fin upplevelse att vandra i en stor bokskog minst lika häftigt som jag tycker att det är att återvända till de stora barr och blandskogarna lite längre norr över. Den stora skillnaden tycker jag är att, gå i en fin bokskog är mer som att gå i en stor sal man har större översikt, ja det är häftigt.
Ja, det är verkligen vackert när man ser dina bilder.
Jag tror att vi har ont om lövskog över huvud taget här omkring.
Eller, också så har jag väl inte letat tillräckligt.
Jag kanske skulle passa på att kolla in eklandskapen lite mer i sommar/höst. Där kan det ju också finnas en del spännade.
Ingen lövskog? Börja här Eneli:
http://www.e.lst.se/e/amnen/Miljo/Miljoovervakning/Landskap/Eklandskapet.htm och kolla listan långt ner på sidan. Jag önskar att jag hade något som ens kom i närheten av “mina gamla arbetsområden” som du har tillgång till!
Och här finns mer om de finaste områdena…
http://www.pub.linkoping.se/Naturvardsprogram/programdel/kap_sex/objektlista.htm
Ja, du Jan A…..
Jag skulle bara titta in här lite snabbt på forumet ikväll och se vad som hände.
Och nu…
Har jag förlorat mig helt i dina länkar. Det finns ju hur mycket som helst här och en del precis där jag bor.
Att man kan vara så hemmablind. (?)
Jag måste nog avsluta nu för plikten kallar imorgon.
Jag hoppas att jag får återkomma till dig med frågor så småningom.
Jag har ju din mail-adress sen tidigare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.