Jag brukar spontanplocka Fjällig bläcksvamp ibland och bara smörsteka färska.
Jag antar att hatten inte går att torka för förvaring eftersom de troligen börjar bläcka.
Men kan man torka foten?
Lämpar den sig för frysning eller inläggningar?
Jag har bara provat den färsk.
Hur gör ni?
Enelie, fjällig bläcksvamp går alldeles utmärkt att torka. Både fot och hatt förutsatt att de är hellvit, alltså inye har några rodnader överhuvudtagit. Mest kokar jag dem i osaltad citronvatten direkt efter plockningen och fryser in dem i spadet. Jag åter kommer snart angående mitt “naturmonster”
Tack för svaret.
Det har aldrig känts angeläget förrut att försöka vinterförvara Fjällig bläcksvamp. Men i år när det inte har blivit så mycket svamp så hade jag en fundering om att man kanske borde ta till vara på den ibland.
Då ska jag försöka torka lite i år och provsmaka resultatet.
Enelie,om du är intesserat av “naturmonstret” kan du gärna få det. Problemet är bara att den finns i vår stuga i nordöstra Uppland och ditt kommer vi inte förän i mitten av februari. Kan du vänta till dess så skicka jag den välförpackat med posten. Gå in på länken “Svampkonsulenternas Riksförbund” Region Öst så hitta du min adress m m. Meddela mig var den ska skickas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.