0 1245 visningar

4 svar

Fjällig Bläcksvamp.

Enelie, Linköping

12 jan 2008 kl. 17:38

Jag brukar spontanplocka Fjällig bläcksvamp ibland och bara smörsteka färska.
Jag antar att hatten inte går att torka för förvaring eftersom de troligen börjar bläcka.
Men kan man torka foten?
Lämpar den sig för frysning eller inläggningar?
Jag har bara provat den färsk.
Hur gör ni?

0

Dieter Endom

12 jan 2008 kl. 18:57

Enelie, fjällig bläcksvamp går alldeles utmärkt att torka. Både fot och hatt förutsatt att de är hellvit, alltså inye har några rodnader överhuvudtagit. Mest kokar jag dem i osaltad citronvatten direkt efter plockningen och fryser in dem i spadet. Jag åter kommer snart angående mitt “naturmonster”

0

Enelie, Linköping

13 jan 2008 kl. 20:54

Tack för svaret.
Det har aldrig känts angeläget förrut att försöka vinterförvara Fjällig bläcksvamp. Men i år när det inte har blivit så mycket svamp så hade jag en fundering om att man kanske borde ta till vara på den ibland.
Då ska jag försöka torka lite i år och provsmaka resultatet.

0

Dieter Endom

14 jan 2008 kl. 13:56

Enelie,om du är intesserat av “naturmonstret” kan du gärna få det. Problemet är bara att den finns i vår stuga i nordöstra Uppland och ditt kommer vi inte förän i mitten av februari. Kan du vänta till dess så skicka jag den välförpackat med posten. Gå in på länken “Svampkonsulenternas Riksförbund” Region Öst så hitta du min adress m m. Meddela mig var den ska skickas.

0

Dieter E.

Enelie, Linköping

14 jan 2008 kl. 23:19

Hej och tack, det var generöst.
Det är verkligen jättecharmigt “naturmonstret”.
Jag har kollat in länken och hör av mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone