0 204 visningar

10 svar

Myran Sofi

Dieter Endom

14 jan 2008 kl. 16:46

trevligt liten svampbok för barn som heter “MYRAN SOFIS SVAMPBOK” av Stefan Casta och illustrerad av Bo Mossberg. Bra lärobok för de minsta.
Utgiven av Opal Bromma
ISBN 91-7270-868-9

Vet tyvärr ej priset.

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 17:09

Hej Dieter Endom, har du någon bra länk? jag kommer ingen vart, eller rättare sagt jag kommer till en massa olika ställen men inte till Opal Bromma för det är väl ett förlag antar jag.

0

Dieter Endom

14 jan 2008 kl. 17:14

googla på bokförlaget Opal det gjorde jag.

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 18:11

Hyperrymdens mysterier? Jag googlade på det innan och kom som sagt bara till en masa författare och annat men nu kom jag direkt in på deras hemsida. Tack Dieter!

0

Geraldine Vällingby

14 jan 2008 kl. 20:28

Finns på CDON för 99 kr. Om man söker på Stefan Casta finns det 14 titlar till, verkar vara trevliga barnböker, djur och natur.

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 20:56

Svampbok och trädgårdslexikon inhandlat på CDON för Leos räkning.

0

JAS!

Geraldine

22 jan 2008 kl. 23:19

Har böckerna till LEO kommit än? Isf gillar han dem?

0

JAS!

"JAS" Helsingborg

22 jan 2008 kl. 23:48

Kom idag och vi har tittat i svampboken. Kommentar från Leo - Phhu inte mera svamp pappa! Men han gillade den, han är kanske i minsta laget men det som krokigt skall bli skall böjas i tid. Jag gillade den.

0

JAS!

Geraldine

23 jan 2008 kl. 00:08

Vad kul!..som sagt det ska börjas i tid…min guddotter fyller 1 år på Alla Hjärtans Dag..hennes mamma tycker nog att jag är svampgalen om jag köper Sofis Svampbok då, bäst man hittar på ngt annat:)

0

JAS!

anithaumeå

23 jan 2008 kl. 07:50

Jag måste berätta om min grannpojke.
När han var 4 år så började han observera att jag alltid gick ut i skogen med en korg. Han började fråga vad jag gjorde och vart jag skulle. Det talade jag om. Han blev störtintresserad av att börja jaga svamp. Varje dag till och från hans dagis, fick han föräldrarna att gå genom skogen för han skulle plocka svamp. Så kom de och ringde på min dörr och jag fick tala om vad han hade hittat och sortera bort oätliga och giftiga svampar.
Jag och han började gå ut i skogen tillsammans. Han fick en liten korg av mig och en svampkniv. Där gick vi ut i skogen och han höll mig i min hand och vid ett tillfälle sade han: Anitha: Vilka duktiga “slampletare” vi är.
Jag lärde honom några arter och hur man ska plocka och även bete sig i skogen. Det blev fastklistrat i huvet på honom. Hans föräldrar hade aldrig plockat svamp och åt inte svamp, men de var så kloka att de stöttade honom. När Anton, som killen heter, hade hittat fina matsvampar, så fick hans mamma laga till dem och han åt upp allt.
Detta intresse har hållt i sig för Anton. Han plockar, kommer och ringer på min dörr och jag ska sortera. Nu har de tyvärr flyttat från mitt område, men jag vet att han håller på fortfarande. I dagens läge är han 8 år. Den här händelsen ledde till min uppsats på konsulentutbildningen.
Vid ett tillfälle fick mamma följa med ut i skogen, han undervisade henne, det var härligt att få uppleva. Så kom vi till ett ställe där det kryllade av karl-johan. Han fick ju allt och var överlycklig, så utbrast han, Åh, det här är min bästa svampdag i mitt liv.

0

anithaumeå

"JAS" Helsingborg

23 jan 2008 kl. 09:59

En solskenshistoria i vintermörkret. Jag hoppas att jag får med familjen ut i skogen i helgen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone