0 4387 visningar

17 svar

Lite om Ostronskivlingen

"JAS" Helsingborg

14 jan 2008 kl. 20:02

Ostronskivlingen finns även vild i våra svenska skogar, men aldrig i några mängder.
Hela svampen används, men den äts inte rå utan bör tillagas. Foten är lite segare
och hårdare än hatten, vilket kan förklaras med att svamptrådarna (hyferna)
växer tätare i foten än i hatten. Svampfötterna bör därför hackas mycket fint vid
tillagningen. Ostronskivling är inte bara god den är även nyttig. Den är rik på
proteiner och mineraler (kalium, natrium, kalcium, magnesium, järn, mangan, zink
och koppar) vitamin-D och fibrer. Särskilt viktig är den höga halten av magnesium
eftersom magnesiumbrist ökar risken för hjärtinfarkt. Det finns en kemisk
sammansättning i ostronskivlingen som liknar Shiitake svampens. Den sänker
kolesterolhalten i blodet och svampen anses vara allmänt hälsobefrämjande.

0

Enelie, Linköping

14 jan 2008 kl. 23:48

Magnesium lär också vara ett ämne som “dras ur” kroppen vid press och stress (både fysisk och psykisk).
Jag tror att det magnesium, zink och krom som bl.a. idrottsmänn brukar ta lite extra av för att klara av hård träning m.m.

0

buffy

15 jan 2008 kl. 18:09

Magnesium finns i mörkgröna grönsaker (magnesium står bla för den den gröna färgen hos klorofyll). Det är ett ämne vi riskerar att få i oss otillräckligt av numera, pga markförsurningen som utarmar odlingsjordarna på magnesium. Diabetiker i särskilt i riskzonen.

0

buffy

15 jan 2008 kl. 18:12

Magnesium finns (det särskilt mkt av) i BLAND ANNAT mörkgröna grönsaker, menar jag!!

0

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 19:39

Jag funderar på om man skulle köpa mycel och sprida ut lite på de ställen där Ostronmusslingen verkar trivas och på det sättet öka tillgången på denna som det verkar nyttiga svamp och goda. Jag funderar åxå på att spara renset i fortsättningen och ta med tillbaka ut i skogen, jag glömde ett tidningspapperspaket med rens i en hink på gården (2 veckor) såg helt ok ut med mycket nytt mycel på tidningarna. Nu håller jag på med ett experiment som jag kommer att presentera senare oavsett resultatet.

0

Charina Halland

15 jan 2008 kl. 19:55

Skriv gärna på vilka träslag (sorter) ni gör fynden. Att det är på lövträ det vet jag, men inte på vilka sorter.

0

"JAS" Helsingborg

16 jan 2008 kl. 08:29

Jag har hittat, ja mina tidigare fynd gjordes mestadels på döda men fortfarande stående Almar och död eller döende rönn i och runt Rååns dalgång. Senare fynd i skogarna norr om Hbg har det mest rört sig om bok & rönnlågor.

0

"JAS" Helsingborg

16 jan 2008 kl. 08:32

Vet inte vad som hände med bilderna, gör ett nytt försök.

0

Jan A, Uppsala

16 jan 2008 kl. 09:08

Nja, Charina Halland, i mina svampmarker gjorde jag 2007 fem fynd av ostronmussling, två på fallen, död gran, ett på skadad men levande granrot, ett på björkstubbe (bild en bit ner i tråden “Ostronmussling 2007-12-26 13:50:46”, och ett på levande, låg aspstubbe.

De var “rättvända” förra gången!

0

Charina Halland

16 jan 2008 kl. 12:59

Tackar för upplysningarna!

0

Dieter Endom

16 jan 2008 kl. 13:17

Fina bilder.
Jag har hittat dem endast på ca meterhöga björkstubbar i nordöstra Uppland.

0

"JAS" Helsingborg

16 jan 2008 kl. 15:07

Idag har jag varit en promenad i Pålsjöskog i Hbg. Vist hittade jag en massa svamp och en ätlig, gissa, Jo Ostronmussling men idag hittade jag den bara på LEVANDE BOK!? Och i Uppland finns den tydligen på Björk, så den verkar inte bry sig så mycket.

0

Jan A, Uppsala

16 jan 2008 kl. 15:15

Och det säkert död ved i sprickan JAS, med god fuktighet, vilket ostronmusslingen vill ha, säväl i substratet som i luften. Vi är inte så väldigt lyckligt lottade i Uppland på det området.

0

buffy

17 jan 2008 kl. 10:26

Jag sparade ngra (vilda) ostronmusslingar för länge i kylen, det tog bara ca 5 dgr för dem att bli övervuxna med mycel, som jag då misstog för mögel =/ Men jag har i vinter spritt ut allt rens i skogarna häromkring + på en död sälg på kolonilotten, kanske “fäster” det någonstans.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2008 kl. 10:37

Jo Jan A, Uppsala jag förstår givetvis att det ligger till på detta sättet. Det blev bara lite lustigt för jag fick en förfrågan från Halland om var Musslingen växer och då angav jag på “döda” träd, så dagen efter så hittar jag dem bara på “levande” träd”.
Hej buffy! Jag har ju gjort det samma så vi får hoppas på ett gott resultat framöver. Blir det bra så får vi väl bjuda ner dem som kommer från fäbodarna norr om Söderåsen på lite OM. (ostronmusselskivling = OM) safari eller vad säger du?

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2008 kl. 15:41

Hej på er Hbg:are. Idag har jag försökt ränna runt lite i Allerumsskogen, det var första och sista gången, väldigt lite svamp inget att tala om och väldig risigt småstubbar efter slyröjning och sumpigt, snårigt, nej trist helt enkelt ingen bra upplevelse blev bara trött. Efter det tog jag en tur i Småryds skogens naturreservat det var “lite” bättre men inte mycket, förvisso hittade jag ett bestånd med Ostronmussling och något krös men det var i stort sett allt och en mycket tråkig skog som ska innehålla en del intressanta saker i flora sammanhang men för övrigt en trist upplevelse.

0

Mona- Lisa i Torslanda.

17 jan 2008 kl. 18:26

jag har hittat ostronskivling i min trädgård på en askstubbe som var ett träd för sisådär 5-6 år sedan. Nu vill jag laga till den.
Bästa receptet? Snabba er för vem vet om inte snön kommer snart

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2008 kl. 19:38

Smörstek, salt, svartpeppar gräddstuva med rikligt med dill, lägg upp på rostat bröd, mums. Panera stora hela svampar. stek dem lite först för att bli av med det mesta vattnet i dem, panera i uppvispat är och sedan i 50/50 Wasa ströbröd och rågmjöl stek.ät som spätta. Eller bara smörstekt salt och svartpeppar. Igår gjorde jag svamp paj med Ostronmussling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone