Försommaren 1989 tillbringade jag på några extra intressanta mälaröar med ett gäng skogshistoriker från dåvarande Nature Conservancy Council, NCC (nu uppdelat i Natural England och andra enheter). Före hemresan bodde ett par av dem några dagar hemma hos mig och vi besökte bl.a. Fiby urskog, Häverö prästäng och den första av guckuskolokalerna nedan. När vi kom hem på kvällen frågade en av dem:” Får jag låna telefonen och ringa till min fru - i England”?
Han fick ringa och frågade frun om hon kunde gissa hur många guckuskor han sett på en lokal. Hon började gissa på 2, 5, 10 och 50. Nej, sa han: 1500 minst. Hans fru överlevde, chockad! Han berättade att den bästa och kanske enda engelska lokalen vissa år kunde visa upp TVÅ blommande ex. och den var så hemlig att inte ens tillsyningsmannen fick gå dit “fritt”. Troligen var det sant. Så de två NCC-arna som var med den dagen fick ett minne för livet!
Och det finns ännu bättre lokaler!
http://www.stockholm.snf.se/utinaturen/Omraden/norrtalje/sodrarada.htm
http://www.stockholm.snf.se/utinaturen/Omraden/norrtalje/bergby.htm
Den som är intresserad kan “bara” ta sig dit!
Har varit på Hållnäshalvön och bl.a. hälsat på grodor - också.
“Min” trevligaste guckuskolokal ligger lite farligt till, mellan två naturreservat, Prästängen och Häverö-Bergby. Där lär också finnas en del konstiga svampar som också finns vid Prästängen…
Ja, det finns mycket i Roslagen!
Gölgrodorna, javisst, och jag gratulerar till valet av område att ha stuga i. Förstår att fritiden är välfylld med upplevelser. Nåja, jag klagar inte på min fasta boplats sedan 1974, alldeles intill Jumkilsåns dalgång med dess sydliga element, och med nordliga bara några km mot VSV.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.