0 231 visningar

11 svar

Från Nov. Vilka ?

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 16:10

Tre från i November men vad är det för några. 3 bildserier den sista i mörkaste laget för artbestämning kanske men jag gillar bilderna. Gissa på nu, jag har ingen aning!

0

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 16:11

en till.

0

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 16:12

Och en mörk en.

0

en mörk en

Geraldine Vällingby

15 jan 2008 kl. 16:25

Kan det vara svartnavling?

0

EG

15 jan 2008 kl. 16:41

Gissar väl på då
1 mörk nagelskivling
Collybia butyracea
2 purpurbrun spindling Cortinarius anthracinus
3 trattnavling Pseudoclitocybe cyathiformis

0

en mörk en

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 17:53

Verkar inte vara så dumma förslag EG. Geraldine, denna är större 5 -6 cm i hatt diam.)men inget dumt förslag alls. Tack båda.

0

en mörk en

Irene A

15 jan 2008 kl. 22:48

Lite kommentarer bara.
Den första ser ut som ett av de många mellanting man kan hitta mellan mörk nagelskivling och horngrå nagelskivling…

Den purpurbruna är en av mina små favoriter bland spindlingarna, de kan vara mycket vackra!

Jag tror att svartnavling är det bästa förslaget på den mörka. Skivorna ser för vita ut för trattnavling, och även svartnavlingen kan få hattar som är uppåt 6 cm.
Här finns bild på svartnavling:
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Myxomphalia_maura.html

0

en mörk en

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 23:00

Det är ordning och reda men dig Irene A*. Det är lite frustrerande när man läser i sina “bra” svampböcker och tycker att allt stämmer men så är det något som fallerar, ex. storleken på Svartnavligen som Geraldine föreslog. Men så dyker du upp och reder ut det hela. Tack så mycket allihop.

0

en mörk en

EG

16 jan 2008 kl. 07:55

Tack Irene att du redde ut gissningarna Tänkte aldrig på svartnavling Har funnit den en gång på brandplats.Den var inte så stor men det stämmer nog bättre med den o dessa nagelskivlingar kan ju variera en del

0

En mörk till

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2008 kl. 11:32

Är det här en svartnavlingsbäbis.
Från granskogen i mossan. En o annan asp med.

0

En mörk till

Tony S

16 jan 2008 kl. 11:47

Mörk nagelskivling-bäbis skulle jag tro. Eller kusiner till den.

0

En mörk till

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2008 kl. 22:31

Tack för det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone