0 830 visningar

15 svar

Vinterfynd

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2008 kl. 21:55

Var och rotade lite i rishögen på jakt efter stråbrosking, men de låter vänta på sig. Hittade de här istället. Vill kalla dem Tubaria hiemalis, vinterskräling.
Är det rätt?
Tog två bilder inne med blixt, de färgerna blir ju överdrivet gula.
Har någon tips på hur man blixtfotar för att få färgen naturlig.
Tar tacksamt emot tips om var man kan finna den förstnämda rackaren.

0

Vinterfynd blixtbilderna

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2008 kl. 21:57

kommer här.

0

Vinterfynd blixtbilderna

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 22:52

Det är ett problem med fast blixt i kameran, har du möjlighet att koppla in en extern blixt som man inte riktar direkt mot objektet så löser det en del av problemet. Har inte din kamera en inställning för inomhusljus eller så? Om inte så prova med hjälpljus från ett lysrör, vanlig glödlampa ger gärna gulton. Annars får du vänta på dagsljuset.

0

Vinterfynd blixtbilderna

Geraldine Vällingby

17 jan 2008 kl. 00:36

Kanonfina bilder Tina, jag gillar bäst dem du tagit med blixt!

Undrar om det är vinterskräling?, hoppas någon * ser bilderna!

0

Vinterfynd blixtbilderna

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2008 kl. 12:11

Ja just det, är det vinterkrämling,
eller är det någon annan främling.

Väntar på att en * ska svara,
för att få veta vad detta kan vara.

0

Vinterfynd blixtbilderna

Geraldine

18 jan 2008 kl. 02:14

Ingen som vet?

0

Vinterfynd blixtbilderna

Irene A

18 jan 2008 kl. 07:47

Lutar väl åt toffelskräling när den är såpass röd.

Jag får också gulare/rödare färger vid blixtfoto. Hur mycket, det verkar variera lite med olika kameror, men det finns möjlighet att justera det med olika inställningar av vitbalansen också.
Man får prova sig fram, men helt naturtrogna färger med blixt har inte jag lyckats få.
Min nya Canon ger naturligare färger med blixt än den jag hade tidigare, en Pentax - möjligen för att den själv ställer om vitbalansen annorlunda, men såna detaljer har jag inte satt mig in i.

0

Vinterfynd blixtbilderna

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 08:46

Min nikon fixar detta mycket bra tycker jag den ställer åxå in vitbalansen själv den har åxå en del filterinställningar. Irene A* du har ju kollat på de flesta av mina bilder och som du säkert sett så försöker jag alltid att ta bilder både med och utan blixt och skilnaden i färg blir knappt märkbar.

0

Vinterfynd blixtbilderna

Geraldine

18 jan 2008 kl. 10:11

På min kamera blir det stora färgskillnader,med och utan blixt, har inte lärt mig alla finesser än.
Måste börja läsa användarhandboken:)

0

irene

Geraldine

18 jan 2008 kl. 10:13

Jaha, det kan vara en toffelskräling.

0

Toffelskrälingar

Irene A

18 jan 2008 kl. 11:15

Om man vill göra det enkelt för sig kallar man dem bara toffelskräling :-)
Det skulle kunna vara vinterskräling också, men det skulle behöva utredas om det verkligen är två arter och om båda finns hos oss. Alla anser inte det.
Några betecknar dem som samma art, andra har vinterskrälingen som en varietet av toffelskräling.

Vinterskrälingen ska ha varmare gulbrun färg på hatten med mindre velumrester på kanten, blekare skivor och längre sporer.
Det här kan tänkas vara en sån:
http://www.funghiitaliani.it/uploads/monthly_10_2007/post-3170-1193677754.jpg

Bland svenska fynduppgifter hittar man inte vinterskrälingen (Tubaria hiemalis), eftersom den ansetts vara synonym med toffelskräling (Tubaria furfuracea). Alltså finns den inte…

0

Toffelskrälingar

EG

18 jan 2008 kl. 11:22

Det blev mycket enklare med bara toffelskräling Det är gott om såna nu

0

Toffelskrälingar

Tina Nordberg Kolsva

18 jan 2008 kl. 13:05

Bra om det är toffelskräling, då har jag inte hittat en svamp som inte finns.

0

Toffelskrälingar

Irene A

18 jan 2008 kl. 15:37

Så här såg de ut i Hörnefors idag.
Inte många, men små.

0

Toffelskrälingar

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 15:45

Fin bild Irene A*, har ni ingen snö där heller.

0

Toffelskrälingar

Irene A

18 jan 2008 kl. 15:54

Nej, den snö vi hade har regnat bort här vid kusten den senaste veckan. Härligt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone