0 296 visningar

7 svar

Tickor o. småkryp

Enelie, Linköping

15 jan 2008 kl. 22:06

I en annan tråd så framkommer det att både Gunhild och JAS har råkat ut för oönskade gäster i tickor som man har tagit in. De förstör och äter upp svampen som man har sparat.

Jag har undrar över hur man kan förbehandla tickor som man tar in så man får bort “ohyran” i dem?
Är det bara Radar som gäller eller går det t.ex. att frysa ihjäl dem?
Eller, något annat trix?

0

"JAS" Helsingborg

15 jan 2008 kl. 22:43

Frysboxen blir inte tillräckligt kall tyvärr. Doppa dem i lutlösning skulle kanske funka men då käns radar enklare och smidigare. Jan har inget enklare knep tyvärr.

0

Alf Pallin

15 jan 2008 kl. 22:59

Jag torkar först svampen/tickorna på spiskåpan över vedspisen några dagar, sedan fryser jag dom i någon dag. Förvarar i plastbyttor med tättslutande lock, verkar fungera. Svampens lukt blir kvar.

0

Enelie, Linköping

15 jan 2008 kl. 23:16

Lut? Den du förklara vad det är?

0

Enelie, Linköping

15 jan 2008 kl. 23:28

Hej Alf!
Åh, vad jag saknar min järnspis och mina kakelugnar när jag hör det här.
Jag har tyvärr inget sådant nu.

Tack för ditt tips.
Jag funderar på om det går att värma upp dem lite då och då i torkskåpet och sedan frysa dem.

Platburkar går ju bra till dem som jag ska spara.

Men, jag har några tickor på gång som jag gärna skulle vilja ha som väggprydnad. Det är ju ingen idé om de “äts upp” efter ett tag.
Dina i fönstret verkar ju ha klarat sig bra.

0

Fel

Enelie, Linköping

15 jan 2008 kl. 23:32

Lut? KAN du förklara vad det är? ...ska det ju stå!! :)

0

gunhild

15 jan 2008 kl. 23:53

Är det platt-ticka och lackticka du har på bilderna? platt-tickan verkar ha sporat av sig ordentligt (det bruna)

0

gunhild

15 jan 2008 kl. 23:57

Jag har en doftticka i en burk utan låck i ett köksskåp sen i höstas, det luktar så gott när jag öppnar skåpet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone