0 206 visningar

6 svar

vinterskivling ??

Stefan Ohlsson

16 jan 2008 kl. 19:21

Tog hem tre feta tuvor idag, blev 7dc hattar. något förslag på anrättning!?? Det är mina första..

0

Enelie, Linköping

16 jan 2008 kl. 21:39

Ett stort grattis till ditt fynd!

Visst är det härligt att göra ett nytt svampfynd!
Jag hoppas att du hittar fler.

Jag hittade mina första nu i december så jag har inte några direkta förslag på hur man kan laga dem.
Jag gjorde som vanligt:
smörstekte med lite kryddor. (salt, vitpeppar och en nypa socker)

Smaklig måltid!

0

"JAS" Helsingborg

16 jan 2008 kl. 21:41

När det gäller pepper så kör jag gärna med svartpeppar till svamp, anars samma som Enelie.

0

Stefan Ohlsson

16 jan 2008 kl. 22:38

Faktiskt hyfsat gott. Hittade två rejäla stammar av hädangångna almar översållade med tuvor av vinterskivling. Det var i Vallåkra så tack för tipset JAS.
Ja visst är det roligt med nya fynd Enelie, man lär sig mycket här på svampguiden.

0

"JAS" Helsingborg

16 jan 2008 kl. 23:15

Kul Stefan Ohlsson att man kunde hjälpa till med ditt fynd. Jag har varit runt en del i skogarna runt Hbg. men så mycket Vinterskivling som i Råådalen har jag inte sett någon annan stans inte ens i närheten. Det är samma sak med Ostronskivlingen. Jag skall ut till Allerumsskogen nästa vecka om vädret tillåter, har faktiskt aldrig gjort något större äventyr där bara en liten sväng för några år sedan. Det snackas ju en del om att det skall vara bra svampmarker där, ja det återstår att se hur det är vid den här årstiden. En bild från Pålsjö idag.

0

Stefan Ohlsson

16 jan 2008 kl. 23:44

Visst är dom fina :)
Själv tänkte jag kolla slänten ute vid Listorps fotbollsplan (Örby ängar). Har spanat in del dungar med “bäst före” träd.

0

buffy

17 jan 2008 kl. 10:43

Gummistövlar rekommenderas i Allerumsskogen!!! Jag har inte hittat ngn svamp att tala om där, men kanske har jag inte haft ögonen med mig riktigt, det har “alltid sagts” att det ska vara en bra svampskog.
Såg lite vinterskivling i Pålsjö o vid Ekeby häromdagarna, annars har det varit mkt tunnt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone