Ett stort grattis till ditt fynd!
Visst är det härligt att göra ett nytt svampfynd!
Jag hoppas att du hittar fler.
Jag hittade mina första nu i december så jag har inte några direkta förslag på hur man kan laga dem.
Jag gjorde som vanligt:
smörstekte med lite kryddor. (salt, vitpeppar och en nypa socker)
Smaklig måltid!
Kul Stefan Ohlsson att man kunde hjälpa till med ditt fynd. Jag har varit runt en del i skogarna runt Hbg. men så mycket Vinterskivling som i Råådalen har jag inte sett någon annan stans inte ens i närheten. Det är samma sak med Ostronskivlingen. Jag skall ut till Allerumsskogen nästa vecka om vädret tillåter, har faktiskt aldrig gjort något större äventyr där bara en liten sväng för några år sedan. Det snackas ju en del om att det skall vara bra svampmarker där, ja det återstår att se hur det är vid den här årstiden. En bild från Pålsjö idag.
Gummistövlar rekommenderas i Allerumsskogen!!! Jag har inte hittat ngn svamp att tala om där, men kanske har jag inte haft ögonen med mig riktigt, det har “alltid sagts” att det ska vara en bra svampskog.
Såg lite vinterskivling i Pålsjö o vid Ekeby häromdagarna, annars har det varit mkt tunnt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.