0 103 visningar

9 svar

att m krikorev

per d

14 sep 2005 kl. 14:22

hej ! en lite märklig fråga till dig, men de senaste 2 veckorna har jag haft problem att komma in på denna sida. varje gång jag skrivit webadressen och så sänt har min dator stängt av sig automtiskt fär att sedan direkt starta upp igen. problemet uppstår inte om jag så loggar in direkt på denna sida när datorn startat utan bara när jag varit inne på andra web sidor innan. har aldrig varit med om något liknande tidigare, någon som har en förklaring ??

0

Michael Krikorev

14 sep 2005 kl. 16:12

Det låter skumt. Har tyvärr ingen förklaring till fenomenet.

0

Mossning

14 sep 2005 kl. 19:41

Jag tror du skall börja med att montera bort chassit på datorn och dammsuga datorn invändigt. Det är troligtvis fullt av damm så därför kan datorn stänga av sig lite hur som helst då CPU-fläkten inte klarar av att kyla ner datorn.
Det kan också vara att nätaggregatet börjar ge upp men jag tror ändå på dammsugning.

0

Annika Eriksson

16 sep 2005 kl. 01:10

Har ingen aning om hur pass stort ramminne du har men gissningsvis (?) så har du varit inne och surfat en hel del en längre tid och när du sedan besöker sajter som är lite “tyngre” så orkar inte din dator med längre. Mitt råd är att du kör en diskrensning, dvs så att datorn tömmer sig på allt den lagrat i exempelvis cacheminnet. Gå in på startknappen, välj tillbehör, systemverktyg och diskrensning. Först kollar datorn av hur mycket det finns att rensa bort och sen kommer du att få välja vad du vill ta bort t ex tillfälligt lagrade internetsidor etc. Lycka till.

0

Olle

18 sep 2005 kl. 19:24

Om du tänker öppna chassiet så tänk på att dra ur kontakten (ganska självklart)och andvänd ESD armband eller liknande (inte lika självklart kanske)för att inte skada något i datorn.

Ett ESD armband borde finnas i de flesta databutiker för en billig peng, och förhindrar att man skadar kretsar och liknande från statisk elektrisk urladdning.

Andvänd inte damsugaren direkt emot kretskorten eller annan utrustning.

Det finns blås spray på burk att “hjälpa till” att få bort damm i trånga utrymmen.

Rekommenderar ingen att göra det om man är osäker.
Då är det bättre att gå till en datorbutik som kan hjälpa en med det.

Blir billigare i längden än om man inte vet vad man gör;o)

0

Mossning

18 sep 2005 kl. 19:36

Hej Olle, Utan att skryta så kan jag mycket om datorer och programvara men tyvärr slarvar man ibland med säkerheten så dina råd är väldigt viktigt att tänka på. Speciellt blåssprayen är mycket användbart.

0

Michael Krikorev

20 sep 2005 kl. 01:03

Personangrepp hör inte hemma här i forumet, så jag har raderat flera av inläggen i denna tråd.

Till per d: Det finns sanning bakom Mossning och Olles inlägg om att damm i datorn och statisk elektricitet kan medföra att strömmen i kretskorten tar fel väg och orsaka datorhaveri. Om detta sedan var orsaken bakom just dina datorproblem är svårt att säga. Men jag är glad att problemet löst sig själv.

0

Lena M

20 sep 2005 kl. 07:45

Tack Annika !
Det är nog vad jag behöver göra, tror jag. Datorn är så seg, fast den är relativt ny. Lena

0

Annika Eriksson

20 sep 2005 kl. 14:42

..en annan grej man kan kolla är hur många program datorn sätter igång vid själva uppstarten. Ju färre program desto snabbare blir datorn. Sist men inte minst - rensa skrivbordet, ha bara det absolut nödvändigaste där, inga bild- eller dokumentfiler! Gå in på http://www.idg.se, aftonbladets datasida eller köp tidningen PC FÖR ALLA för fler tips när det gäller att snabba upp datorn.

0

Mossning

20 sep 2005 kl. 19:36

Här finns också en bra sida för diverse dataproblem:

http://www.datorsupporten.se/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone