0 3446 visningar

20 svar

Smaken hos goliatmusseron

Tommy Olsson

14 sep 2005 kl. 15:29

Jag ser att vissa funderar på hur goliatmusseron smakar. Jag är själv biten av smaken hos denna delikatess.

För att ge lite vägledning för de tveksamma lägger jag nedan in två citat från dagspressen. Länkar till de fullständiga artiklarna bifogas också. Tilläggas bör att både de som uttalar sig får anses vara mycket kunniga på svampområdet.

“Till sina privata höjdpunkter i svampskogen räknar Ingrid Högström fyndet av en Goliatmusseron för en del år sedan. En mycket exklusiv svamp som japaner betalar en förmögenhet för. Den äts nästan rituellt.
  Finns i övre Norrland men något exemplar har letat sig ner till trakterna av Nora. Mera exakt än så avslöjar inte Ingrid Högström.
  - Jag brukar hitta ett par stycken varje år. Den smakar som ett årgångsvin, fyller hela smaksinnet.”

“Dåligt med matsvamp just nu.
- Jag går mest och väntar på att den goda Goliatmuseronen (matsutake) ska dyka upp, säger Per-Axel Karlsson, ordförande i Svampkonsulenternas riksförbund.
- Den kostar runt 1000 kr kilot i Japan, det är den värd. Här växter den både vilt och gratis.”

http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=908587

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0, 2789, 679453, 00.html

0

Marita

14 sep 2005 kl. 23:00

Har plockat och torkat en hel del Goliat i år. Frågan är?
Vad gör jag med torkad Goliat?
Tacksam för alla tips och råd.

0

Lena G

15 sep 2005 kl. 10:11

Precis - tips och råd emottages tacksamt…..

0

Eva L

15 sep 2005 kl. 12:23

Jag använder torkad goliatmusseron precis som jag använder den färska. Lägg den torkade svampen i blöt över natten tillaga sedan som färsk. Den torkade ger samma trevliga smakupplevelse som den färska.

Jag bifogar några länkar med recept som jag med fördel använt för torkad goliat:

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Niclas/goliat2.html

http://www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m203075.html

http://www.vasterbottensmat.nu/recept.asp

Här bifogar jag ett helt recept från den sista länken. I detta recept beskrivs hur man anrättar just torkad goliatmusseron. Smaklig spis!

Goliatmusseronsoppa med färska örter

————————————————————————————————————————
3 st schalottenlökar, hackade
40 g torkad goliatmusseron eller 400 g färsk
1 msk rapsolja
1 liter grönsaksbuljong
2 msk crème fraiche
valfria färska örter
salt
nymald svartpeppar

1. Blötlägg torkad svamp genom att låta den svälla i ljummet vatten ett par timmar, alternativt koka den i 15 minuter. Förkoka färsk svamp genom att skära svampen i bitar och låta den koka i kastrull med lock i ca 10 minuter eller tills svampens vätska har kokat in.
2. Fräs hackad schalottenlöken och svampen i en kastrull i rapsoljan i 5 minuter.
3. Tillsätt grönsaksbuljongen, reducera till 2/3 återstår. Sila buljongen och spara både buljong och svamp.
4. Tillsätt créme fraiche och hälften av svampen till buljongen. Mixa soppan slät med stavmixer, koka upp och smaka av med salt och svartpeppar.
5. Tillsätt resterande svamp och garnera med färska örter.

Servera soppan med ett gott bröd och ost eller de små rågkakspizzorna med goliatmusseron (se separat recept).

0

Eva

15 sep 2005 kl. 12:27

Här kommer ett till recept som utgår från torkad goliatmusseron. Hämtat från länken jag tidigare nämnde.

Rågkakspizza med äpple, krutrök och goliatmusseron

————————————————————————————————————————
1 rött äpple
2 msk smör
20 g torkad goliatmusseron eller 200 g färsk
4 st runda rågkakor, ca 12 cm i diameter
1 dl tomatsås enligt recept nedan
100 g krutrök, riven

Till tomatsåsen:
500 g krossade tomater
1 st röd chili, finhackad
3 st vitlöksklyftor, skivade
2 msk balsamvinäger
1 msk salt
2 msk socker
nymald svartpeppar

1. Blötlägg torkad svamp i ljummet vatten ett par timmar eller koka den i 15 minuter. Förkoka färsk svamp genom att skära svampen i bitar och låta den koka i kastrull med lock i ca 10 minuter eller tills svampens vätska har kokat in. Stek sedan svampen i smöret i ca 5 minuter.
2. Blanda alla ingredienser till tomatsåsen och låt den koka på svag värme i ca 30 minuter. Mixa såsen slät med exempelvis en stavmixer, smaka av med svartpeppar.
3. Stansa små rundlar av rågkakorna. Skiva hela äpplet tunt med exempelvis osthyvel. Bred tomatsås på rågkakorna, strö över krutrök, lägg på det skivade äpplet och toppa med den stekta svampen. Baka pizzorna i ugn i ca 10 minuter.

0

Marita

15 sep 2005 kl. 19:30

Tack för tipsen. Skulle också vilja veta om det går att fritera Goliat om man utgår från torkad svamp.

0

Eva

15 sep 2005 kl. 20:05

Jodå, fritering går utmärkt. Jag har ätit friterad goliatmusseron som varit torkad.

Jag vet att det i Umeå finns ett måltidsföretag (Umami AB) som har goliatmusseron som lite av en specialitet. Är det någon som vill ha experttips så går det nog alltid att höra med dem.

Umami AB, http://www.umami.se

0

Ulrika

16 sep 2005 kl. 10:06

Någon som vet var man kan köpa torkad goliatmusseron?

0

Marita

16 sep 2005 kl. 14:22

Vill du köpa av mig? Maila mig så kan vi komma överens.
marita@e-bostad.net

0

svampkonsulent Anja Weidt

16 sep 2005 kl. 15:35

Enligt min erfarenhet antingen gillar man eller ogillar man smaken och doften.

Jag tycker mycket om goliat, och den har ju väldigt säregen smak och lukt, som jag tycker påminner om torkat päron…

0

Maggan

16 sep 2005 kl. 16:46

Hur kan en så iögonfallande och internationellt så uppmärksammad svamp varit i det närmaste okänd i Sverige, fram till för bara några år sedan??

Undrar Maggan.

0

Cobran

16 sep 2005 kl. 17:46

Förmodligen därför att den är sällsynt och / eller så lokalt betingad att de som känt till den helt enkelt inte haft anledning att sprida kunskapen vidare.

Konstigt att den inte nämns i äldre svamplitteratur, men man kanske ansåg den som en raritet som var för exklusiv att ta upp eftersom sannolikheten att nån skulle hitta den var så liten.
För övrigt vidgas ju svampvärldens vyer varje dag man går in på denna guide!
Mycket berikande och trevlig sida!

0

Maggan

16 sep 2005 kl. 17:51

Cobran: Jag förstår ditt resonemang. Men trots allt så finns den ju i dag upptagen í flera “vanliga” svampböcker, för bara några år sedan var det omöjligt att finna den i någon svampbok.

Läser man t. ex. “Nya svampboken” så står att den i delar av landet “vissa år kan vara mycket allmän”.

Och på “rapportsidan” på denna guide så finns det ju trots allt en del fynd rapporterade under nästan varje år de senaste åren.

0

Anne-Marie i Piteå

17 sep 2005 kl. 20:31

I forumet ställs frågan varför Goliatmusseronen har varit så okänd till bara för några år sedan.Jag tror att förklaringen ligger i att i författarna till svampböckerna har undersökt mycket lite om svampförhållanden i nordligaste delarna av landet. Till exempel i dagens Aftonblad (17-9) beskriver Pelle Holmberg växtplatserna för bl.a svart trumpet och nämner då ek och hassel…
Inget av dessa träd finns mig veterligen i trakterna kring Boden där svart trumpetsvamp kan hittas.
Det vore tacksamt om experterna ägnade en liten tanke till under vilka förhållanden “våra ” svampar växer här i nordligaste delen.Vi kan aldrig följa växtråden som står i alla fina (dyra)svampböcker.
Därför är Svamguidens alla skribenter till ovärdelig nytta tillsamman med rapporteringen.
Hälsningar

0

Erik Ekholm

17 sep 2005 kl. 20:45

Till Anne-Marie i Piteå: Aftonbladet är ju en stockholmsblaska så det är väl naturligt att Pelle Holmberg vänder sig till läsarna i den trakten.

I Nya Svampboken (3:e uppl.) skriver han och Hans Marklund: “... den växer också i mossig barrkog. I södra och mellersta Norrlands kustland kan den växa i varma sydsluttningar bland renlav på hällmarker.” Var brukar du hitta svart trumpetsvamp?

Kanske är det så att norrbottningarna skrivit för få svampböcker, det är därför deras perspektiv inte fått tillräcklig representation? Säkert har det bidragit till att goliaten förblivit en doldis så länge.

0

Anders Öberg

17 sep 2005 kl. 21:07

Vill bara komentera allt snack om goliatmusseronen.Tycker den är överreklamerad som matsvamp.Luktar inte gott, påminner om fenom, ett sorts tvättmedel man använde förr.Men smaken är ju olika.Denna svamp har jag hittat sedan mitten på 80-talet på tallhedarna här i luleå, då helt okänd..

0

Anne-Marie i Piteå

18 sep 2005 kl. 07:44

Hej Erik.
I Sunderbyn m.o. som svar på din fråga.
Dessutom vill jag verkligen instämma i Anders inlägg till fullo!Både vad gäller lukt och smak , samt fynden.
Hälsn A-M

0

Cecilia

18 sep 2005 kl. 17:27

Jag har inte en aning om hur goliatmusseronen smakar, men jag tycker det är väldigt roligt att vi fått en ny art på matsvampslistan. Sen får vissa tycka att den smakar si och andra att den smakar så.

Det händer ju inte varje år direkt att det “dyker upp” en ny matsvampsart..

0

Agafia

19 sep 2005 kl. 08:05

Hej alla goliatvänner! Vill meddela att den växer rikligt just nu i skogarna runt Kiruna. Jippi, vilken lycka att hitta denna delikatess, som jag gjorde bekantskap med redan 1997. Svamphälsningar från goliatfreaken Agafia.

0

Roffe

19 sep 2005 kl. 11:20

Säga vad man vill, men goliatmusseronen verkar onekligen vara en mycket spännande svamp. Bara att en tråd runt dessa smal kan skapa så många inlägg är ju intressant. Jag har aldrig smakat den men känner nu, efter att ha läst inläggen, att jag måste bilda mig en egen uppfattning genom att provsmaka.

0

Jossan

20 sep 2005 kl. 19:36

Kul att det går att debattera en svampsmak.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone