0 857 visningar

15 svar

Två vadå? ingen aning!

"JAS" Helsingborg

17 jan 2008 kl. 20:22

Dessa två hittade jag igår. Den första är bara som en enkrona i hatten och bara ca 3cm hög och på Eklåga, jag har så svårt med lukter men den luktade gott och smakade inte mycket men jag är nästan alltid lite snuvig. Den andra på marken brevid gammal Ek stubbe.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2008 kl. 20:24

Så den andra

0

Irene A

17 jan 2008 kl. 22:17

Va? Har du hittat den i Skåne - en förrymd shiitake (Lentinus edodes, om det verkligen är den)??
Men det är klart, den odlas ju i Sverige, så det är nog inte så otroligt om den kan dyka upp i vilt tillstånd här. Den kallas också ekmussling.

Den andra som växer i ett knippe, kanske är samma spröding som tidigare.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 08:26

Hej Irene A*, Jag har torkat det stora exemplaret vill du ha det för närmare koll. Om det är shiitake så måste det ju vara väldigt ovanligt eller, och vad innebär det här för framtiden?

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 08:33

Samma spröding här åxå då eller?

0

Irene A

18 jan 2008 kl. 09:39

“Shiitaken” är sannolikt brunsporig, d.v.s. en Pholiota..

Jag använder uteslutningsmetoden bland arterna och hamnar på rödbrun slemflamskivling (usch vilket jobbigt namn), Pholiota lubrica.
Däremot utesluter jag inte att shiitake skulle kunna etablera sig i vilt tillstånd även i Europa, den verkar inte vara så kinkig med vad den växer på.

Om svamparna på senaste bilden också är brunsporiga, skulle jag tro att de är samma art (några sprödingar är det nog inte).

En grundläggande metod för att komma närmare en artbestämning, är att konstatera sporfärgen. Om den inte syns direkt på skivorna, får man försöka ta sporprov, men så här års är spormognaden ofta dålig på svamparna, så det kan vara vanskligt.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 13:52

Jag blev lite upphetsad där ett tag. Men nu tror du alltså på denna rödbrun slemflamskivling, ja det verkar mer troligt :( Och de senaste bilderna tror du åxå på en Pholiota, kan man dra några slutsattser av vilken om man tänker på årstiden?

0

Irene A

18 jan 2008 kl. 15:29

OM de är brunsporiga tror jag att de senare också är rödbrun slemflamskivling, men äldre exemplar som det luddiga velumet har försvunnit på. Bistå gärna med uppgift om sporfärg…

Det finns åtminstone en utpräglad vinterart, Pholiota lenta (slemflamskivling). Den rödbruna (P. lubrica) vet jag inte så mycket om, mer än att den står mycket nära P. lenta (bl.a. inga mikroskopiska skillnader och samma skivfärg utan gul ton). Vågar man gissa att den också kan vara en vinterart då?

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 15:37

Tog tyvärr bara med mig “Shiitaken” hem den andra är kvar i skogen, får se när jag kommer dit igen och om det finns några då i så fall tar jag och kollar.

0

Michael Krikorev

18 jan 2008 kl. 15:52

Hej JAS, är “Pholiotan” som du har tagit hem bitter i smaken? Isåfall hur mycket?

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2008 kl. 23:40

Hej Michael Krikorev* Jag upplevde den som bitter i färskt tillstånd men om vi säger så här att på en skala 1 - 10 så får den en 4 kanske en 5a, i torkat tllstånd ingen smak alls.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2008 kl. 10:42

Hej Michael Krikorev* igen. Vid närmare eftertanke och rannsakande av minnet så vill jag nog sänka beskheten ett snäpp.

0

Joachim Krumlinde

19 jan 2008 kl. 15:50

Var den nu bitter eller besk? Det är ju inte alls samma sak.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2008 kl. 19:58

Ursäkta men jag var väl lite morgontrött Joachim Krumlinde, Bitter alltså :)

0

Michael Krikorev

19 jan 2008 kl. 23:21

OK! Jag har tyvärr inga bra förslag på vad det kan vara för art. Som Irene nämner så brukar sporerna ofta mogna sent eller inte alls hos skivlingar så här års, så det kan nog bli svårt att ta reda på sporfärg etc.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2008 kl. 23:27

Ja tack i alla fall, ska se vad jag kan åstakomma i nästa vecka, jag får väl ta en tur till Pålsjö och se vad jag kan sammla in av denna art så får vi se om vi kan lösa det då. En bonus bild, på vadå?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone