Dessa två hittade jag igår. Den första är bara som en enkrona i hatten och bara ca 3cm hög och på Eklåga, jag har så svårt med lukter men den luktade gott och smakade inte mycket men jag är nästan alltid lite snuvig. Den andra på marken brevid gammal Ek stubbe.
Va? Har du hittat den i Skåne - en förrymd shiitake (Lentinus edodes, om det verkligen är den)??
Men det är klart, den odlas ju i Sverige, så det är nog inte så otroligt om den kan dyka upp i vilt tillstånd här. Den kallas också ekmussling.
Den andra som växer i ett knippe, kanske är samma spröding som tidigare.
“Shiitaken” är sannolikt brunsporig, d.v.s. en Pholiota..
Jag använder uteslutningsmetoden bland arterna och hamnar på rödbrun slemflamskivling (usch vilket jobbigt namn), Pholiota lubrica.
Däremot utesluter jag inte att shiitake skulle kunna etablera sig i vilt tillstånd även i Europa, den verkar inte vara så kinkig med vad den växer på.
Om svamparna på senaste bilden också är brunsporiga, skulle jag tro att de är samma art (några sprödingar är det nog inte).
En grundläggande metod för att komma närmare en artbestämning, är att konstatera sporfärgen. Om den inte syns direkt på skivorna, får man försöka ta sporprov, men så här års är spormognaden ofta dålig på svamparna, så det kan vara vanskligt.
OM de är brunsporiga tror jag att de senare också är rödbrun slemflamskivling, men äldre exemplar som det luddiga velumet har försvunnit på. Bistå gärna med uppgift om sporfärg…
Det finns åtminstone en utpräglad vinterart, Pholiota lenta (slemflamskivling). Den rödbruna (P. lubrica) vet jag inte så mycket om, mer än att den står mycket nära P. lenta (bl.a. inga mikroskopiska skillnader och samma skivfärg utan gul ton). Vågar man gissa att den också kan vara en vinterart då?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.