0 928 visningar

10 svar

Svampbok

Lena M

18 jan 2008 kl. 08:16

Fick i min hand en svampbok som är mycket intressant men lite förrvirrande därför att släktena inte kommer samlade. De kan vara en musseron följt av flugsvamp,en vaxing e.t.c.
Någon som känner till tanken bakom det, boken utgiven av Bonniers naturguider och så står det
Shelley Evans
Geoffrey Kibby

Bearbetning och översättning Åke Strid 2007.

Mina funderingar är varför den är upplagd på det sättet?

0

Jan A, Uppsala

18 jan 2008 kl. 08:44

Lena, jag köpte tyvärr den engelska upplagan när den kom ut för några år sen, mest för att få veta lite mer om engelska svampnamn. Namn finns dock att få på nätet och uppställningen efter (främst) svamparnas färg; i boken anges skälen varför etc., anser jag vara rena katastrofen.
Hur kunde Bonniers och ffa översättaren….
(Min högst privata åsikt!)

0

Lena M

18 jan 2008 kl. 09:13

Jan. Ja den är lite knepig men kul att titta i för det är många svampar som jag inte hört talas om tidigare och flera som står som ätliga som jag inte skulle testa, alltid lär man sig något.

0

Jan A, Uppsala

18 jan 2008 kl. 09:26

I den engelska upplagan finns tyvärr en hel del fel,korrekturfel eller värre, samma svamp kan anges som både “edible” och “inedible”.  En del som jag äter (t.ex silkesmusseronen), är oätlig och tvärtom; man äter violspindling. Man påstår “stunning pictures”, jag tycker många tillhör det sämsta jag sett i tryck!
I min upplaga står i början “Introduction” , “How this book works” där man förklarar hur man tänkt…

0

klas jaederfeldt

18 jan 2008 kl. 16:54

jag var tvungen att i dag köpa boken för att se vad min förre chef Åke ställt till med, jag har bläddrat igenom den och tycker att det han kallat ätligt går att äta, tvärtom så tycker jag han har varit alldeles försiktig (annat än i min bok som kommer) T.ex två spindelskivlngar som är ätliga och goda “mångkransad och klubb” har han satt Oätlig på, man undrar varför? det kan ju inte vara smaken eller konsistensen, och tydligen tycker inte han heller att de är giftiga för i så fall skulle det väl stått så.

en del bilder kanske inte är så bra, jag har som sagt bara snabbt bläddrat igenom den men tyckte att utbrädningen på Violgubben var fel, han har skrivit sällsynt men allmän i östra svealand, vad jag vet finns den i ett band från norduppland-västmanland Västergötland, + ev, spridda fynd på gotland t.ex ( i Södermanland där jag bor finns det kanske ett fynd,  och ändå hör sdml, till östra svealand, kanske han har rätt å den bara inte är funnen ännu

0

Lena M

18 jan 2008 kl. 18:41

Hej Klas, jasså du blev nyfiken !
Ja det var en annorlunda svampbok, verkligen. ( men du äter ju det mesta om jag inte minns fel ) :o).
Violgubbe finns på en lokal här i Gästrikland också !
Jag har inte läst boken, bara som du bläddrat lite, men återkommer säkert med frågor vad som menas med det ena och det andra.
Trevlig kväll till er alla.

0

Enelie, Linköping

18 jan 2008 kl. 20:32

Den boken verkar lite märklig. Jag ska se om den finns på biblan nästa gång jag är där.

Jag hoppas att inte alla blir avskräckta för Bonniers svampböcker för jag har precis lånat en annan som jag tycker är fantastisk bra. Raka motsatsen till den här.
“Bonniers Svampbok”
Henning Knudsen&Jens H. Petersen.

Den känns bara som ett måste. Men jag har inte kollat om den går att få tag på än.

0

Svampbok, Klas!

Jan A, Uppsala

19 jan 2008 kl. 11:27

Klas, jag har några sörmländska violgubbelokaler från mina hemtrakter från 50-talet och “häråt” i närheten av detta marmorföretag:
http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19970306_SID_6_1_4.html
Kalk är bra, utom i “ådrorna”!
Såg förresten att din bok nu förannonseras hos AdLibris och Bokus.
Hoppas den inte klassificerar svamparna främst efter deras färg…

0

jan

klas jaederfeldt

19 jan 2008 kl. 11:46

ok visste inte om att det hittats några violgubbar där, der är svårt när ingen lämmnar in fynden till något herbarium, det fanns länge ett fynd från södertälje (korpberget) men när jag fick tag i uppgiftslämmnaren så visade det sig att det var en felaktig svamp som setts , men ok. Katerineholm ligger ju inte så långt från det bältet som jag skrev att den hade sin huvutsakliga utbrädning i, och det kan som sagt finnas ströfynd här och där, ( men att säga att den är allm. i östra svealand tycker jag att ta i

0

lena M

klas jaederfeldt

19 jan 2008 kl. 12:40

jovisst äter jag en del svamp, som kanske många hoppar över, och det jag äter är ätligt.

i en del svampböcker varnas det för att äta en del svampar, jag tycker att det är fel att skrämma upp folk med att säga att en del blivit sjuka av just den svampen, man kan inte säkert veta att en person ätit just den arten, eller att svampen var tjänlig som mat (jag har mött sådana som när de fått reda på att en svamp är ätlig varit beredda att gå hem å laga till den trots att den visar tydliga tecken på förruttnelse) slutligen så visst kan det finnas det som inte tål en viss svamp, jag t.ex klarar inte kombinationen mycket kantareller och mycket sprit. men det avhåller säkert ingen från att äta kantareller.

så de svampar som är ätliga och som du tycker verkar mystiska, provät lite första ggr, å se om du tål dem

0

Klas

Joachim Krumlinde

19 jan 2008 kl. 15:45

Att du inte klarar kombinationen kantareller och mycket sprit kan kanske inte anses vara en egenskap hos kantarellen -:)

För min del klarar jag de flesta svampar som någon svampbok anser vara ätlig, bland annat eldsopp (med vin) och pudrad trattskivling. Däremot blir jag sjuk av vårmusseron.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone