Hej JAS
Du verkar ju ha stor erfarenhet av ostronmussling. Jag har idag plockat 4,7 kg och har en fråga till dig. Jag har plockat en del som är väldigt gulbruna i skivorna, men för övrigt med god spänst i köttet och inte speciellt angripna av mask eller annat. Är dom OK i smaken eller ska jag strunta i att ta vara på dom? Vad har du för erfarenhet?
Färgen kan variera mycket och jag har plockat allt från riktigt mörka till den bleka nästan vita varianten, du kan ju kolla runt på mina trådar där syns nog en del varianter. Jag har läst att stora ex eller ex som inte har ljusa skivor inte är något att ha? Jag har plockat och tillagat stora, de största upp till 20cm tvärs över och till skillnad från de odlade så har dessa inte varit oangenäma varken i smak eller konsistens. Vidare så har jag även plockat och tillagat de som har haft “bruna” skivor och jag har inte märkt någon smakförsämring. Har testat olika recept och de största har jag gjort som stekt biff eller som spätta alltså panerade och alla som smakat tycker att det har smakat alldeles utmärkt. En sak är säkert att vilda smakar betydligt bättre än odlade. Så länge de inte är i dålig kondition eller verkar extremt sega när man skär i dem, nu är det lite eller rättare stor skillnad om man skär gäms med skivorna eller tvärs över, jag menar att är de eller känns ok när man skär längst med så är det bara att äta. Och tycker man inte om dem så spott ut! Jag har i alla fall blivigt mycket positivt överraskad av denna för mig nya svamp (ja som vild alltså, som odlad har jag ätit den i många år men inte haft tillfälle förrän i fjor/år att själv plocka de) Den hamnar absolut mycket högt upp på min lista över utmärkta matsvampar.
Hej buffy, även efter tillagning? Många känns ju väldigt sega när man skär den tvärs mot skivorna som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men å andra sidan så gillar jag tuggmotståndet så det kanske är en “smaksak”. Trevlig helg på dig/er där ute. Tack för att du gillar bilderna.
Tack JAS för hjälpen.
Har några stora fina som jag ska prova att tillaga enligt ditt tips, panerade alltså.
Denna höst/vinter är första gången jag plockat ostronmussling. Visste inte tidigare att den fanns mer än odlad här. Men den har fort blivit en stor favorit. Både att plocka och äta.
En del var så sega att jag inte tillagade dem, de fick följa med tillbaka på nästa tur ut i skogen. Jag försökte skära dem tunt för att torka dem, vi hade ju då ätit väldigt mkt om. ett tag, o frysen är jämt full. Svampar m tuggmotstånd brukar jag uppskatta, t ex som hos tillagad taggsvamp, så om jag hittar fler ska jag ej ge upp så lätt!
Nja, jag vill påstå att de små (10cm rätt över) är mindre sega än de köpta, sedan blir de vilda segare och segare med storleksökningen men jag gillar tuggmotståndet, jag tycket alltså inte att de är för sega. Köpesvampen finns ju bara i små ex. och här nere tycks omsättningen på den vara rätt liten, folk verkar överhuvudet taget inte köpa så värst mycket svamp förutom Champinjoner för kvalitén är oftast dålig på den övriga svampen när jag kollar, kan ju vara lite moment 22 över det hela åxå.
Ja det är helt ok att äta, inte så mycket kolhydrater.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11735&lang=sv
Här är värden för ostron skivling.
Hej buffy! Och är det inte så att de fetter vi (ni) vräker i oss (er) är fett av lättproduktsart, lätta, smala, gräddersättning m.m. Själv har jag ALLDRIG ätet sådana lättprodukter eller lightprodukter osv. och kollar då och då mitt kolesterol så klart och har mycket bra värden. Här går det åt massor av smör riktig grädde men åxå mycket oliv och rapsoljor av hög kvalitet. Jag är säker på att stress, läsk och lättprodukter är mycket skadliga för den mänskliga organismen.
Verkligen klokt sagt JAS jag blir så lycklig när fler människor fattar vad vi ska äta!Nästan hela landet är “fettskrämda” av socialstyrelsen och livsmedelsverket tyvärr.Man blir Inte fet av fett av riktigt fett som du just rek smör,bregott,olivolja,rapsolja och kallpressad kokosolja.
Alla lätt produkter och margariner är dåligt fett ,inkl hemska margarinet Becel som är rena rama lurendrejeriet köp inte skiten!de är tom fräcka nog att säga att det är bra för hjärtat vilken bluff.
Sveriges befolkning har lurats av socialstyrelsen i många år och det är de resultaten vi ser i dag med övervikt och diabetes som stegrar katastrofalt.Vi har överkonsumerat kolhydrater och ätit dåliga fetter eller snålat med fettet för det är ju “farligt”.Bra att du tog upp ämnet det JAS!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.