Fick inget svar på dessa, försöker igen.
Bild 1
Vill minnas att någon frågat om detta.På insidan av barken från troligtvis lönn.
Jag har en idè, vill höra vad ni tycker.
Bild 2 i mossan på en sten 10-15 mm. Har nyligen varit framme, men minnet…....Rökputtar;)
Har varit och kollat rökputtarna idag. Finkammade hela dungen på
ca 50x50m, de finns på en enda sten. Sex stycken och de växer utspridda på 1x1m, inte gyttrat. Inga vedrester under eller i mossan. En växte på så tunt mosslager att det bara var en tunn
“mosskvist” under. Hoppas det är till någon hjälp
Nej, jag blir inte klokare - är osäker på om vare sig gyttrad röksvamp (Lycoperdon pyriforme), dvärgäggsvamp (Bovista limosa) eller kornig röksvamp (Lycoperdon lividum) kan växa så. En art som gör det (Lycoperdon ericaeum/muscorum) sägs ha en lång och slank fot. Den har jag ingen erfarenhet av, och bilder på webben verkar det vara ont om.
Du skulle eventuellt kunna maila Mikael Jeppson och fråga vad han tror. Adressen hittar du på SMT:s hemsida. http://www.svampar.se/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.