0 1031 visningar

17 svar

Norstedts STORA SVAMPBOK

gunhild

19 jan 2008 kl. 11:58

Vad tycker ni om den boken som jag köpte på bokrean 1995? Det är fina bilder bl.a. av 67 olika kremlor. Dom flesta fotografierna är av Roger Philips men några svenskar har fått med bilder bl.a. Anders Bohlin, Hans Marklund och Bengt Sänd.

0

Charina Halland

19 jan 2008 kl. 12:08

Den har jag haft stor glädje av väldigt många gånger. Mitt ex är snart sönderbläddrat!

0

Joachim Krumlinde

19 jan 2008 kl. 15:48

Det är en utmärkt svampbok och väl översatt och “försvenskad” av Stig Jacobsson, men tyvärr har förlaget slarvat en hel del och förväxlat bilder och tappat bort delar av registret.

0

Lars

19 jan 2008 kl. 16:27

Enligt mitt tycke är Nya Svampboken oslagbar för “matsvampsplockare”. För den som vill veta mer är Svampar av Ryman alternativet.

0

Joachim Krumlinde

19 jan 2008 kl. 16:39

Nu handlade tråden inte om Nya Svampboken utan om Norstedts STORA SVAMPBOK

0

gunhild

19 jan 2008 kl. 16:45

Lars du har så rätt. Jag använder Nya svampboken, Ryman Holmåsen och Tickboken av klas dom är dom mest tummade i min hylla, men jag har många fler ex. kokböcker. Norstedts stora har funnits i min hylla men inte använts, men nu tror jag att jag kommer att få användning av den som uppslagsbok för att kunna vara med och gissa på alla kluriga svampar på forumet.

0

Geraldine

19 jan 2008 kl. 17:30

Jag önskade mej den i julklapp men den var tyvärr slut på bokhandeln i Sala där min mamma bor. Jag blev tipsad om den av Bengt Sandh i min tråd BOKTIPS!? för en tid sedan.

När börjar bokrean? Kanska kan fynda på den.

0

Jan A, Uppsala

19 jan 2008 kl. 17:34

Hej, jag använder den första upplagan av ‘Norstedts stora svampbok’ (1982) men har av olika skäl inte den andra, som väl du har.  Däremot har jag den senaste “Mushrooms” av Roger Phillips. Visserligen på engelska, men med stort bildmaterial. Den utkom första gången som ‘Mushrooms and other fungi of Great Britain and Europé’ 1981 och har i två upplagor översatts till svenska som “Norstedts stora svampbok” 1982 resp 1994. 
2006 kom ‘Mushrooms’ i ny, utökad upplaga, 384 sidor med över 1250 foton. Finns billigast hos internetbokhandlarna.
Sen jag köpte den har jag allt oftare besökt Roger Phillips site:
http://www.rogersmushrooms.com/
där det mesta från boken finns + färskt material.

0

Jan A, Uppsala

Geraldine

19 jan 2008 kl. 17:48

Hittar den inte på CDON där jag brukar handla. Har du ngt tips på någon internetbokhandel som har denna bok?

0

Jan A, Uppsala

Jan A, Uppsala

19 jan 2008 kl. 17:54

0

Jan A, Uppsala

Geraldine

19 jan 2008 kl. 18:01

Tack!
Såg även Klaes J bok där, den som ges ut senare i vår. SVAMPBOKEN 127 kr.

0

Tack Jan A

gunhild

19 jan 2008 kl. 18:23

Tack för tipset om Roger Philips hemsida, det är utgåvan från 1994 jag har.

0

Irene A

19 jan 2008 kl. 19:19

Den svenska upplagan har funnits på bokreorna i många år, och priset har då legat omkring 100-150 kr. Nu är den definitivt slut på förlaget och hos handlarna.
Begagnad finns den nog fortfarande att få tag på, men priset är högre nu för ett exemplar i bra skick.

Det var en av mina första svampböcker, som har stått avglömd i långa perioder efter inköp av nya och bättre böcker, men jag återupptäcker den lite då och då, och tycker att den fortfarande är användbar och bra.

0

Affe Nv Skåne

19 jan 2008 kl. 23:46

Norstedts Stora Svampbok är väl helt ok tycker jag. Använder iof sig inte den så ofta. Har däremot något så ovanligt som korrigering till det som blivit fel vid översättningen utav den, kanske är det någon som är intresserad?

0

gunhild

19 jan 2008 kl. 23:49

Jomenvisst är jag intresserad.

0

gunhild

Affe Nv Skåne

20 jan 2008 kl. 00:14

Får se om scanningen blev bra, annars återkommer jag.
Finns en sida till.

0

gunhild

Affe Nv Skåne

20 jan 2008 kl. 00:18

Fel av mig, fanns bara en sida.

Håll till godo, får hoppas att korrigeringarna är rätt….

0

Affe tack

gunhild

20 jan 2008 kl. 17:04

Tack för detta jag har sparat sidan.
Jag har en senare upplaga där dessa ändringar är gjorda ser jag nu när jag kollat, men stort tack i alla fall. Det kanske kan komma nån annan till nytta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone