Du är en riktig nattuggla Geraldine! Ja visst är det härligt att laga till nåt så gott av fisk man själv fångat och svamp man själv plockat. Anitas efterlysning av kokböcker har gjort att jag plockat fram en del ur bokhyllan och jag hittade mycket spännande recept bl.a. svampsemlor snart aktuellt ju.Nu ska jag ut och pulsa i blötsnön med hunden.
En liten fråga:
Är “Kallarna” från -07? Jag tyckte det var ett så dålogt Karljohanår iår, men ni kanske hade mer där uppe?
Trevligt att kunna göra sån mat. Jag brukade göra Gäddgratäng förr om åren när jag var mycket ute på Vätö och hade tillgång till mycket gädda. Då kokade jag gädda ock lade den i en form,pressad citron på och stekta kantareller och sedan gratängsås med lite dill i ovanpå! (+ salt och peppar)
Joo, kallarna är från 07. Jag brukade hitta lite varje dag när jag gick skogspromenad med hunden. Du vet “många bäckar små” osv. Jag har samlat dom i frysen. Jag gick ju mycket på goliathedarna i höstas och ibland hittade man också nån kalle. Det är ungefär som med hjortron, man hittar lite då och då och när man kollar i slutet av säsongen så har man 20-tals kilo.
Receptet fick det att vattnas i munnen på mig oxå!
Men trodde inte att sj var fisk “man fångar själv”.
Har bara sett den i fiskdisken filead o klar!
Finns den så nära svenska kusten så är den säkert ännu läckrare så färsk!
Tycker det är en bra matfdisk som ofta ligger bra i prisläge jämfört med andra viltfångade fiskarter.
Jag brukar fiska i Norge, där jag har en syster med hus vid havet. Vi brukar ta dom med kastspö. Det är 40 m djupt strax utanför stranden. Har man tur kan man få torsk också. Vi filiterar och steker, en del tar jag hem fryst.
Sej är ingen dålig fisk och blir god i fiskekakor.
Här en bild av deras lilla båt.
Mycket fin bild på båten. Jag ska ut på sundet en dag och dra lite fisk, här är det ju gott om Torsk, Sej, Öring, Plattfisk, Kolja och så har det dykt upp lite firrar som normalt finns i Medelhavet!!?? De har funnits rätt länge utanför Barsebäck (varmt spillvatten) men nu har det ju stängts ner men firrarna verkar tydligen ha stannat och spritt ut sig på kanske både gott och ont men så är det i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.