Jag ser nu att du så klart har rätt angående namnet, jag slant antagligen eller åxå är det min ordblindhet som spelar mig ett spratt. jag anade nästan att det var i dina hemtrakter och jag skulle tro att vill man plocka sig mätt på ostronmussling så skulle det inte vara svårt i dessa trakter, att nästan fylla korgen tog min inte mer än tyvärr 20 min. i skogen. Sedan gick jag en extra runda för att njuta av dagen.
Ja jag bor i en ort som heter som heter Österslöv och jag plockar svamp i Ekestad(Balberget) och Krogshult för det mesta.Men jag få väl köra till Torsebro med, ser det ut som :)Jag är så dålig på att plocka nya sorter.Jag har ju lagat mat på “köpe” ostronskivling så jag får visst skärpa mig när naturen är ett sånt skafferi.
Hej Norma! Har du inte varit ute på Ivö klack, om jag inte minns fel så var det gott om lågor där och det är ju skogar med mycket lågor man skall sök sig till om man skall hitta Ostronmusslingen. Föresten är det ju gott om fina skogar runt dina hentrakter har varit runt där borta och plockat mossa i många år men nu har det legat nere sedan 5år tillbaka.
Nu blirjag nyfiken vad har man mossa till? förutom adventsstaken alltså.Är det någon speciell mossa eftersom du kör så långt?Jag hittade lite ostronmussling idag, mums den var ju kanongod! Ja jag får kanske ge mig ut på Ivö, för nu fattar jag varför du jagar denna svampen så intensivt.Jag ska plocka fler! helt klart.
Jag plockade “grön plattmossa” den heter inte så men det är flera arter och se växer på stenar och hällar. Används i julgrupper. Då det begav sig fick jag 100:- till 120:- per låda, typ sådana som det är jordgubbar och vi hade alltid 8 lager = 2 kvadratmeter. jag plockade mellan 450 till 600 lådor varje höst för leverans till grossister på årstahallarna i Stockholm. Totalkostanad för mig per låda ink. allt ca: 20/25:-. ett rätt bra extra knäck. Sedan kom polakerna och balterna med i bilden och idag får man 40:- för en låda med skitmossa och det är det som gäller, så då la jag ner. Och för att inte skövla så jobbade jag över ett stort område och så kunde man återkomma ca: vart 5/6 år för ny skörd. Så till Ostronmusslingen, visst är den underskattad, min sambo sa första gången hon fick smaka den “vilda” varianten att - Det här är lika gott som kanateller! Och jag är benägen att hålla med. Leo skall på utflyckt i morgon med dagis och han vill absolut ha en dubbelmacka med en helstekt mussling mellan!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.