Hej på er allihop och framför allt Hbg:arna. I dag var det grått och trist men det är bara att koppla på “radarn”. Från Raus kyrka och en bit uppströms Råån. Korgen full och lämnade minst lika mycket så det är bara ut och plocka.
Massor av Vinterskivling åxå.
Hej EG. Enligt litteraturen så finns den ju nästan i hela landet men vanligast i “södra” Sverige och den Bleka har ännu större utbredningsområde. Men som sagt det bör ju finnas lågor eller åtminstone döda träd. Det är ju inte helt sant för jag hittar dem även på levande men då krävs det ju någon form av Skrevor i stammen där det kan finnas dör ved eller mycket fukt. Ge inte upp rätt som det är så finns de där och det är ju alltid härligt i skogen.
Hej JAS. Jag gjorde ju också ett inlägg om Råån sedan jag gick där för en vecka sedan. Jag hittade också en hel massa ostronmussling och vinterskivling - men också mycket av judasöra. Såg du inte också judasöron?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=85792&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&2
Jodå Joachim Krumlinde. Och idag hittade jag dem för första gången på något annat än Sambucus Nigra. Jag trodde först att det var på en Alm men nu när jag titar närmare så är det nog på en Al men är inte hundra. Jag stod så illa till att jag höll på att drutta i ån så iaktagelsen blev tyvärr inte den bästa, vad tror du.
Jag tänkte mest på den lilla barkresten till vänster, jag tycker att det ser ut som Al men är inte säker och att fara tillbaka de närmaste dagarna är inte aktuellt och den slänten var inte att leka med. Vi har diskuterat detta innan, alltså Judasöra på annat än Fläder, det är ju inte det vanligaste.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.