0 392 visningar

13 svar

Råådalen idag .Gissa vad!

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 16:19

Hej på er allihop och framför allt Hbg:arna. I dag var det grått och trist men det är bara att koppla på “radarn”. Från Raus kyrka och en bit uppströms Råån. Korgen full och lämnade minst lika mycket så det är bara ut och plocka.

Massor av Vinterskivling åxå.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 16:27

Det står i literaturen att Ostronmusslingen inte är så vanlig? Det kanske är en ovanligt bra period i vinter eller är det jag som har en “RADAR”? Det är klart att du buffy och ni andra kommer att hitta fler det är bara att åka ut och hämta hem.

0

NadaL,Umeå

20 jan 2008 kl. 16:37

Grattis JAS! Vilken skafferi har ni där nere, otrolig! Man blir glad när man ser dina fantastiska bilder.

0

gunhild

20 jan 2008 kl. 16:43

Vilka fina “Flammulinor”

0

EG

20 jan 2008 kl. 16:45

Växer ostronmussling bara i Skåne? Inspirerad av dina bilder och recept tog vi korgen och besökte Surö bokskog men det var tomt på ostronmussling så någon paj blev det inte

0

NadaL Umeå

20 jan 2008 kl. 16:46

Jag glömde gissa: vinterskivling och ostronmussling som växer tillsammans,otroligt.
Ticka på sista bilden ska jag lämna att någon annan gissar.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 16:55

Hej EG. Enligt litteraturen så finns den ju nästan i hela landet men vanligast i “södra” Sverige och den Bleka har ännu större utbredningsområde. Men som sagt det bör ju finnas lågor eller åtminstone döda träd. Det är ju inte helt sant för jag hittar dem även på levande men då krävs det ju någon form av Skrevor i stammen där det kan finnas dör ved eller mycket fukt. Ge inte upp rätt som det är så finns de där och det är ju alltid härligt i skogen.

0

Joachim Krumlinde

20 jan 2008 kl. 17:00

Hej JAS. Jag gjorde ju också ett inlägg om Råån sedan jag gick där för en vecka sedan. Jag hittade också en hel massa ostronmussling och vinterskivling - men också mycket av judasöra. Såg du inte också judasöron?

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=85792&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&2

0

anithaumeå

20 jan 2008 kl. 17:27

Ja du, JAS!
Jag blir både grönögd och vindögd av dina härliga bilder och fångster. MEN, jag missunnar dig inte. Det är så härligt att se, fortsätt att fota och gör oss andra glada.

0

EG

20 jan 2008 kl. 17:32

Det var en skön promenad med hunden Jag njuter av dina fina bilder på musslingen istället funderar bara på om den är mera sydlig Hittar inte ostronmussling speciellt ofta här i Gullspång

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 18:12

Jodå Joachim Krumlinde. Och idag hittade jag dem för första gången på något annat än Sambucus Nigra. Jag trodde först att det var på en Alm men nu när jag titar närmare så är det nog på en Al men är inte hundra. Jag stod så illa till att jag höll på att drutta i ån så iaktagelsen blev tyvärr inte den bästa, vad tror du.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 18:15

Glömde tillägga att “Gissa vad” var menat som lite ironiskt för det börjar bli mycket nu med Ostronen. Men det finns ju några andra arter åxå på bilderna så varför inte.

0

Joachim Krumlinde

20 jan 2008 kl. 18:41

Judasöra är det förvisso, men om trädet är al eller alm kan jag inte avgöra.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2008 kl. 19:08

Jag tänkte mest på den lilla barkresten till vänster, jag tycker att det ser ut som Al men är inte säker och att fara tillbaka de närmaste dagarna är inte aktuellt och den slänten var inte att leka med. Vi har diskuterat detta innan, alltså Judasöra på annat än Fläder, det är ju inte det vanligaste.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone