Ja du gunhild. Jag har en mapp för varje släkte. i varje mapp finns det en mapp med svampbilderna som jag lägger ut på forumet för de är ju små så de ligger i en särskild mapp sedan är alla svampar döpta, svenskt ett nr och sedan latinskt namn men är man mer kunnig ska man nog lägga det latinska först. Jag har som du säger en jädrans massa bilder och en hisklig massa mappar men det funkar än så länge. Jag skall byta upp mig till en större dator och i samband med det ska jag lära mig ett nytt program ett bildhanteringsprogram men har inte bestämt mig för vilket. Jag har även 3 st externdiskar som backup, på 2 har jag alla bilder så de finns på 3 ställen och en som allt annat ligger på. Min dator stendog i våras och på den hårddisken finns det ca: 3000 bilder och av dem har jag bara hälften på DVD. Det kommer att kosta mig ca: 10 000:- att öppna den men det är nödvändigt, det svider men nu har jag lärt mig en läxa. Backup är det som gäller. Men jag tror du skall fråga Irene A* om bästa sättet att sortera svampbilder hon har ju egen hemsida och verkar ha superkoll.
När frågan var uppe tidigare, hade bl.a. Micke förslag på bildhantering i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=80662&fnr=1&sok=bilder&Start=50&Offset=50&ipos=0
Själv har jag varit väldigt slarvig och oförsiktig med hur jag har sparat bilderna, men förhoppningsvis lärt mig av mina misstag..
På tal om externdiskar har jag blivit rekomenderad av en vän som jobbar på NIKON att investera i den här:
Låter märkligt mycket pengar.
Vet inte alla förutsättningar men jag gissar att det är hårddisk som har ide-interface?
Ett sätt att flytta över din gamla hårddisk till din nya dator eller ett annat alternativ. Inet eller Kjell o Kompani har en trevlig liten pryl (USB - (IDE-SATA)) för ett antal hundralappar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.