0 192 visningar

5 svar

Vad kan det vara?

anithaumeå

23 jan 2008 kl. 08:02

I höstas hittade jag vid ett till fälle en svamp som jag varken tidigare el senare har sett. Tyärr ägde jag ingen kamer då.
Ska försöka beskriva den och det är intressant om jag kan få förslag på vad det kan vara.

Till formen såg den ut som en kalle, foten precis så där kallerund, likaså hatten, en skivling. Den var knallila och som sammet hela svampen, höjd ca 15 cm. En underbart vacker svamp. Jag har letat i böckerna men hittar inget motsvarande.
Ringer det någon klocka hos någon så blir jag tacksam.

0

Jan A, Uppsala

23 jan 2008 kl. 08:47

En vacker och “välväxt” (som Trisse) violspindling kan se ut så.
Bland det vackraste som finns!

0

gunhild

23 jan 2008 kl. 08:57

Håller med om att den är vacker violspindlingen. Den här plockade jag till UMF:s utställning i höstas.

0

Tina N Kolsva

23 jan 2008 kl. 08:57

Det här är Cortinarius violeceus
violspindling.
Bilden är stulen på nätet.

Kan det vara den ?

0

anithaumeå

23 jan 2008 kl. 09:04

Tina´s bild kommer närmast, men det känns inte som hundra i alla fall. Är violspindlingen sammet över hela svampen? Jag upplevde att den svamp jag pratar om var mörkare lila. MEn det kan ju vara färgsättningen på bilden som påverkar.

Jag har tittat på violspindlingen i böckerna, men inte kännt YES.

Jag tackar för svaren. Ni har säkert rätt. Ni brukar ju veta vad ni talar om.

0

Tina N Kolsva

23 jan 2008 kl. 14:51

Jag har inte påstått att din svamp är violspindling, ville bara visa en bild då namnförslaget kom upp.
Googla på Cortinarius violeceus så kommer du att hitta mera bilder att jämföra med.
Lycka till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone