Nån som vet om svamptorkar drar extremt mycket el??
Sitter här förbryllad med torpelräkning på 5000…den brukar vara ca 1000.
Kan det vara Karl Johanexplosionens efterdyningar? (Blir visst inte så mycket netto kvar av de där 6000 jag sålde för i så fall….)
birgitta
Om du kollar hur mycket ström den drar så är det lätt att räkna ut.
Säg att den har en effekt på 1000 watt och du har ett elpris på 60 öre per kilowatt-timme. Då kostar den 60 öre per timme.
Multiplicera sedan detta med antal timmar den stått på så ser du vad den kostat.
Med lite enkel matematik kan man räkna på det.
Om torken är på 100W(=0, 1kW) och den är på i en timme blir det 0, 1kW*1h=0, 1kW/h. Vet ej exakta priset idag för 1kW/h men om det är förslagsvis cirka 0, 50kr. Då bör enligt ovan förslag på 0, 1kW/h bli 0, 1kW/h*0, 5kr=0, 05k/h. Så det blir i detta fallet 5 öre per timme. Hoppas nu inte att Felnisse har varit framme.
Tja, en höjd elräkning kan ju också bero på en höjd eltaxa. Förbrukningen och hur mycket du betalar per kilowattimme står väl på räkningen?
Hur stor effekt torken har, står säkert på den. Jag skulle gissa på mellan 1 och 2 kW, så torkningen kan nog kosta totalt 1-2 kr/timme med en normal taxa.
Ville bara meddela, ifall jag trots allt har råkat skrämma någon från att använda svamptork att det ser ut som om mysteriet är på väg mot en upplösning. Katrineholms Energi har installerat en ny fjärravläsare för oss och för vår granne mjölkbonden. Det var bara det att det uppenbart skedde en förväxling. Så jag avråder ingen från att använda svamptork ur energihänseende! (Men ta det lugnt med mjölkmaskiner!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.