Medan jag sitter här och rensar dagens skörd av taggsvamp och kantareller, funderar jag på en sak min mamma lärde mig: att kasta svamprenset i lämpligt hörn i trädgården hemma. Hon hävdar att svampen så småningom ska växa där man lagt renset. Är detta sant, eller bara en gammal skröna?
Nå, idag blir det så att renset åker ut i äppelträdgården, och om någon vänlig själ kan berätta för mig hur det ligger till får jag svar på om jag i fortsättningen ska rensa svampen på fyndplatsen, eller fortsätta hoppas på kantareller på hemmaplan. Hej!
Din mamma har delvis rätt men då under förutsättning att den mark där du lägger renset har samma beskaffenhet som den mark där du hittade svampen och då är det flera faktorer som spelar in. T.ex att en art som bildar mykorrhiza med gran även hamnar på granmark etc. Själva jordarten och dess bakterieflora har stor betydelse för att svampen ska kunna etablera sig. Min mångåriga resning är från bl.a stenmurklor och diverse strävoppar. Visst är det en kul grej att prova men bäst nytta gör renset på fyndplatsen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.