Buffy skrev 2008-01-25 09:03:18 i tråden “Fråga till JAS om ostronmussling”:
“Jag ba’ tänkte på hur väldigt populära livsmedel med lågt GI har blivit, och hur försäljningen/konsumtionen av sådana har rakat i höjden. (T ex använder vi så mkt mer fett i kosten nu att det har börjat proppa igen avloppsledningarna! (enl notis i HD dec 2007))
Det här bör väl ha en egen tråd, utan att solka ner ostronmusslingarna! Därför startar jag en här och nu!
Jag vet inte vad som stått att läsa i HD, men det skiljer sig väl inte så mycket från vad som skrivits på andra håll.
I Upsala Nya Tidning (UNT) har ett antal insändare behandlat fenomenet. Så dök den bifogade insändaren upp och oj, så tyst det blev, ända tills en kom som sa ungefär att “det var den bästa insändaren på länge…” Sen har det varit tyst.
Det finns åtskilliga, verkliga miljövänner, som utövar “civil olydnad” genom att INTE diska mjölkpaket och ännu MYCKET fetare emballage utan lägger dessa i “brännbart” och därigenom gör vår miljö en stor tjänst!.
Det är , tycker också jag, helt barockt att förorena genom att diska sopor som troligen är mer värdefulla i odiskat skick. Eller hur?
Det var en riktigt bra insändare!
För min del tror jag också att propparna i avloppen till större del beror just på påbuden att diska förpackningarna, snarare än att vi använder mer fett i kosten.
Jag har svårt att se några miljövinster även med glasförpackningar som ska diskas och återvinnas, och brukar leta efter glas- och metallfria alternativ när det ska handlas tomatsåser, bostongurka och liknande (ofta förgäves)..
Jaha så har man tappat hakan ännu en gång, det börjar göra ont i tårna. Det är makalöst hur idiotiskt det får gå till. Och bakom beslutet finns alltid en politiker och hur fan de tänker det går bara inte att förstå. Inte nog med att det proppar igen avloppen det går åt diskmedel och varmvatten och det får vi väl av gudarna alldeles gratis och utan negativ miljöpåverkan. Inte nog med denna idioti, på Skånemejerierna har man börjat med en ny mjölkförpackning med en liten jäkla skruvkork av plast? Så nu vet jag inte var jag skall återvinna den, i pappersavfallet går ju inte och inte i plast heller, så nu ska jag stå och dela den dumma förpackningen i två delar, men hallå i hålet, det ekar faktiskt där inne. Jag vägrar köpa denna dumhet, och jag har skrivet till Skånemejerierna om detta. Stå på er där ute, vägra delta i idiotin om det går. Bra Jan.
Jas, fick lära mej att den förpackningen skall sorteras som pappersförpackning, förutom korken som går som plast…
När vi ändå är inne på mjölk och förpackningar.
Varför inte ta med egna förpackningar till affären och köpa allt i “lösvikt”?
Hade inte det kunna vara något?
Det “besväret” hade jag lätt utan tvekan kunnat göra mej för att minska miljöpåverkan.
Sorry Jan A att jag tar ett stickspår i din tråd…
Affe, det är faktiskt inget stickspår utan bara en följdeffekt. Jag brukar inte skriva ut allt utan låta somt vara bara antytt. Dina “egna” emballage är en återgång till äldre tider. Om du sen har med dig ett par hemgjorda spån- eller rotkorgar att bära hem varorna i så... Bara häromdan såg jag en person som handlade på MAXI i en sån korg!
Och Eneli, vi vet inte var våra diskade sopor till slut hamnar, i “återvinningen” där vi lagt dem eller, som elaka rykten säger, som återblandade sopor i det stora berget—och eldas upp.
Bifogar en bild om “detaljerad sortering”!
Men hallå där i skogen/staden det är väl inte så många år sedan det gjordes försök med en “mjölkko” i några områden i Sverige där man fick fylla på sin egna flaska eller vad det nu var men det gick inte så bra för projektet lades i malpåse.
Jag brukar återvinna ganska mycket men några bilister har jag inte börjat diska och återlämna än:)
Men det kanske skulle minska de s.k. växthusgaserna.
När det gäller mjölkförpackningar:
varför inte börja med returglas med pant? Det funkar ju för andra drycker.
Mjölk fanns ju i glasflaskor innan tetran började användas men jag vet inte om det var något pantsystem eller kostnad för själva flaskan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.