0 227 visningar

11 svar

Vårtecken

Enelie, Linköping

26 jan 2008 kl. 23:35

Efter att ha sett Gunhild´s och JAS´s bilder i en annan tråd så längtar jag nu ännu mer efter våren.

Men den har börjat göra sig påmind så smått.
Det är dagsljus nästan 1 tim. längre nu och fåglarna började de första trevande försöken dill/vårsång redan den 15/1.

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 00:05

Snart är det februari och det är då vintern börjar på allvar Enelie. Så ropa inte hej fören kon har ramlat i vaken, eller hur det nu va :))

0

Jan A, Uppsala

27 jan 2008 kl. 09:42

I morgonsolen sjunger kajorna uppe i bolunden, skolbarn har hittat tussilago, koltrasthanarna är inte så snälla mot varann längre—och förrexten så börjar de flesta fåglar låta lite annorlunda och bli vackrare färgade - teminstingens pojkarna!
Så visst är det nåt på gång.

0

Bo E

27 jan 2008 kl. 16:59

Håller med JAS!

Ropa inte hej…

Här i Örebro har det gått upp och ned…än snö än tö!

Idag dock en kanonfin dag med strålande sol från klarblå himmel hela dan och 2+!

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 17:38

Jo, Jo visst det är helt ok att ropa hur mycket man vill och fåglarna får åxå drilla på. Jag drar mig till minnes fjolåret, vecka 10 var jag i Hudik med luftkuddeland och det regnade och var tö hela veckan, vi drog därifrån på fredagskvällen och det började knarra under sulorna, sov över i Gävle sedan var det isgata mellan Gävle och Uppsala med massor med avåkningar, kylan höll i sig och det var minus när vi kom till Hbg. Sedan blev det en kort vår och så kom vintern igen, åtminstone i Sydsverige. Nej nu ska jag inte ta der stämningen, självklart hoppas vi på en snar och behaglig vår. Här har det faktiskt varit en del +grader idag fast det har blåst en rätt kall nordan.

0

Bo E i Örebro

27 jan 2008 kl. 17:48

I torsdags hittade jag i alla fall rökslöjskivling.

Knappast vårtecken…men höst…kanske…

0

Gula

27 jan 2008 kl. 19:30

Hos oss har Tibasten blommat över en vecka redan….
(mellan Norrtälje och Uppsala)

0

Enelie, Linköping

27 jan 2008 kl. 20:39

Jo visst kan det komma vinter än.
Men jag hoppas och håller tummarna.

I natt har vi fått lite snö så att det ser lite vitt ut, inte mer.
Men jag föredrar att rikta blickarna mot den blommande Tibasten istället.

0

NadaL, Umeå

27 jan 2008 kl. 20:53

Håller med dig Enelie.Man ska tänka positiv ,för våren kommer,före eller senare.

0

GretheF Skåne

27 jan 2008 kl. 21:17

min tibast har blommat länge viste inte vad den hette tack Gula hittade den i skogen för månge år sedan

0

Enelie, Linköping

29 jan 2008 kl. 16:39

Dagens vårtecken:
Tibasten blommar i skogen också.
Hängen som släpper pollen.

0

GretheF Skåne

29 jan 2008 kl. 17:49

I dag så jag snödrop och vintergäk på min promenad jag kom att tänke på våren med en gång

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone