0 267 visningar

9 svar

1 ticka 6 Judasöron från idag

"JAS" Helsingborg

26 jan 2008 kl. 23:58

Trots blåsten så blev det lite foton idag. Tickan växer på “Krikon” (Vildplommon). Jag hittade många Judasöron idag och de största jag sett nästan 10cm i diam. och så hittade jag ett litet på Alm. 3 bilder på var art. först tickan, viken är det?

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 00:00

Så örat då.

0

NadaL, Umeå

27 jan 2008 kl. 08:29

Jättefina bilder Jas,som vanligt.Man måste älska naturen så mycket för att kunna gå ut i störmen,men du är inte ensam.En gång har min man,våra vänner och jag åkt 15 mil i störmen,regn och blött snö i november,vind med styrka upp i 20m/s,på en fisketur och vi fick gott om havsöring och sik.
Nar det gäller tickan, gissar jag på Plommonticka.

0

Jan A, Uppsala

27 jan 2008 kl. 09:33

Hej JAS, det är säkert plommonticka som NadaL “gissar”.  I tråden “Gamla tickor” från nyårsdagen (Lena M) skickade jag in några bilder på plommontickor.
Hoppas att varken fru Bok eller herr Ek for illa i stormen!

0

Bo E i Örebro

27 jan 2008 kl. 17:01

Mums…man blir så sugen på dedär öronen…
Men häruppe är det väl bara kinesaffärerna som gäller?

Jättefina bilder!

Tickan dock över min kunskapsförmåga att identifiera!

0

Bo E i Örebro

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 17:10

Hej Bo E. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att plocka dem, de växer ju bara här i NV Skåne men å andra siden finns det platser där det bara dräller av dem. Har faktiskt aldrig smakat Svenska, har du? Jag får nog plocka några ändå och prova. Till Jan kan jag bara säga att jag får väl åka och kolla hälsotillståndet på vårt kära par. Skall kolla det där med plommon ticka åxå det ligger ju nära till hands att det är en sådan.

0

Geraldine Vällingby

27 jan 2008 kl. 19:22

Bild nr 2 i Judas serien gillar jag skarpt!

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 19:25

Ja du Geraldine, där gör örat själ för namnet, eller hur.

0

JAS

Geraldine

28 jan 2008 kl. 15:01

Ja det gör den!

0

JAS

"JAS" Helsingborg

28 jan 2008 kl. 23:14

Tack för alla bidragen och svaren. I morgon skall jag ut i skogen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone