0 481 visningar

21 svar

Blomkålssvamp

Affe

15 sep 2005 kl. 18:27

Undrar om någon känner till var i Skåne man kan tänkas finna dessa.
Hade varit ruskigt kul att hitta någon.

0

Anita Stridvall

15 sep 2005 kl. 19:33

Först måste Du söka upp ett område, där det finns tallar. Den växer nämligen vid foten av tall. Tror inte att det går att hitta den på sanddyner, men det vet jag inte. Om inte så Du får nog åka norrut mot Småland och barrskogarna där. D Ser i förteckningen över Skånes svampar från år 2000, att den fram till dess hittats på 44 lokaler i Skåne.

0

Affe

15 sep 2005 kl. 19:58

Var finner du denna värdefulla information???

0

Fia A

15 sep 2005 kl. 20:49

Anita, vad menas med “lokaler”? Är det exakta fyndplatser eller inom lite större områden? Vore intressant att veta :-) *nyfiken*

0

Anita Stridvall

15 sep 2005 kl. 22:07

Exakta fyndplatser är svåra att ge, åtminstone innan GPSen kom och inte ens nu är det helt tillförlitligt, men naturligtvis mycket bättre än förr. De 44 lokaler (fyndplatser) jag nämnde från Skånes svampar 2000 är utan kommentarer där av utrymmesskäl. “Exakta” fyndplatser, oftast angivna med antal m från någon gård och ev 5x5 km-ruta, har de i sin databas.

0

Fia A

15 sep 2005 kl. 23:07

Betyder det att blomkålssvampen bara är funnen på 44 platser i Skåne som rapporterats in? Det är ju försvninnade lite… Eller har jag missförstått det hela?

0

Erik Ekholm

16 sep 2005 kl. 01:39

Fia, det är nog så att de allra, allra flesta som hittat blomkålssvamp inte rapporterat in sitt fynd.

0

Anita Stridvall

16 sep 2005 kl. 19:03

Erik Ekholm har delvis rätt. Naturligtvis har inte alla fynd rapporterats in, dels vet inte alla, som ser den vad det är, eller bryr sig, dels vet man kanske inte vem man kan rapportera till. Den kan dock knappast var vanlig i Skåne. I Västra Götalands län är den funnen mindre än 100 ggr under de 35 år jag har överblick över och vi har varit mycket aktiva i fyrstadsområdet (Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lysekil). Dessutom har vi tillgång till ett par andra databaser från andra områden i vårt län. Man kan inte bara gå ut och hitta den utan måste närmast ha lite tur. Den brukar komma in på utställningar, om den hittas, eftersom den är spektakulär.

0

Peter

16 sep 2005 kl. 19:29

Minns när jag bodde i Västra Götaland, Ljungskile så fanns de ett ställe där det alltid växte upp blomkålssvamp. Kunde hitta 1-2 st per år där. Numer är jag utflyttad så har inte vart där på 3 år.

0

klas jaederfeldt

16 sep 2005 kl. 21:58

åk över till Bornholm, där är den vanlig

0

Erik Ekholm

17 sep 2005 kl. 00:09

Jag har hittat den på fyra olika ställen, alla några mil norr om Stockholm, men den kanske är vanligare här?

0

Berit

18 sep 2005 kl. 15:12

Hittade Blomkålssvamp i Hobyskogen idag.
Visste visserligen inte vad det var innan vi hittade in här på nätet.
Bra information här.
Hobyskogen=skogarna utanför Bräkne-Hoby, Blekinge

0

Micke

19 sep 2005 kl. 13:30

Tämligen gott om Blomkålssvamp i skogarna norr om Hässleholm/Hästveda

0

Markus

19 sep 2005 kl. 18:38

Nu undrar ju jag var man raporterar in sina fynd ?
jag hittade en 500grams så sent som igår… och min bror hittade en som precis gick ner i en ica kasse för inte så länge sedan.

0

Fredrik Borgström

27 sep 2005 kl. 05:41

Jag hittade också min första i en skog utanför Partille (några mil nordväst om Gbg) på drygt ett kg igår; ett mycket fint exemplar. Har någon något tips om tillagning? Har skivat och rensat den i saltvatten redan.

0

hanzzon

27 sep 2005 kl. 07:55

stuva!!

0

Bo E-son

27 sep 2005 kl. 17:21

Hittade en blomkålsvamp igår i Närke, vid kanten av Kilsbergen i gammal tallskog.

Den blev bra i en wokrätt med grönsaker.
Brynte den först i jordnötsolja, lät den puttra lite och spädde med grädde och sen på med wok-blandningen.
Vill man ha nåt kött till så rekommenderas kyckling, stekt med soja och vitlök.
Serveras med jasminris.
Fin kinarätt, tyckte jag det blev!

Ni som inte hittar rapportfunktionen, gå in på fliken “rapporter” och följ instruktionerna!

0

Pekka.

27 sep 2005 kl. 18:49

Är blomkåls-vampen dåligare än andra vampar?

0

ÖJJE

27 sep 2005 kl. 23:12

Har hittat en, som jag tror är väldigt ovanlig. Brun ovan o resten ljus-vit.påminner om en brockoli/i"uppbyggnaden” hittades i foten av en ek.Tror att det är en “äkta"Blomkålssvamp.Tacksam för hjälp.

0

bergatrollet

28 sep 2005 kl. 15:40

Pekka:
Nej, nej…det är skålsvampen som är vanligare än vargen.
Du har inte alls förstått…

0

Anita Stridvall

28 sep 2005 kl. 19:51

Det du har hittat kan nog inte vara en blomkålssvamp. Den växer med tall. Möjligen har du funnit en korallticka (Grifola frondosa). Den växer vid ek och har många bruna hattar och ett vitt porlager, som löper ner på foten.

0

Lisbeth N

4 okt 2005 kl. 18:09

Jah hittade min första blomkålssvamp vid Skogen i Stora torp i Delsjöns reservat i Göteborg. Den var ca 30 cm idiameter, växte vid entallfot o mossig fuktig mark. varken elever eller lärare visste vad det var för svamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone