Först måste Du söka upp ett område, där det finns tallar. Den växer nämligen vid foten av tall. Tror inte att det går att hitta den på sanddyner, men det vet jag inte. Om inte så Du får nog åka norrut mot Småland och barrskogarna där. D Ser i förteckningen över Skånes svampar från år 2000, att den fram till dess hittats på 44 lokaler i Skåne.
Exakta fyndplatser är svåra att ge, åtminstone innan GPSen kom och inte ens nu är det helt tillförlitligt, men naturligtvis mycket bättre än förr. De 44 lokaler (fyndplatser) jag nämnde från Skånes svampar 2000 är utan kommentarer där av utrymmesskäl. “Exakta” fyndplatser, oftast angivna med antal m från någon gård och ev 5x5 km-ruta, har de i sin databas.
Erik Ekholm har delvis rätt. Naturligtvis har inte alla fynd rapporterats in, dels vet inte alla, som ser den vad det är, eller bryr sig, dels vet man kanske inte vem man kan rapportera till. Den kan dock knappast var vanlig i Skåne. I Västra Götalands län är den funnen mindre än 100 ggr under de 35 år jag har överblick över och vi har varit mycket aktiva i fyrstadsområdet (Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lysekil). Dessutom har vi tillgång till ett par andra databaser från andra områden i vårt län. Man kan inte bara gå ut och hitta den utan måste närmast ha lite tur. Den brukar komma in på utställningar, om den hittas, eftersom den är spektakulär.
Hittade en blomkålsvamp igår i Närke, vid kanten av Kilsbergen i gammal tallskog.
Den blev bra i en wokrätt med grönsaker.
Brynte den först i jordnötsolja, lät den puttra lite och spädde med grädde och sen på med wok-blandningen.
Vill man ha nåt kött till så rekommenderas kyckling, stekt med soja och vitlök.
Serveras med jasminris.
Fin kinarätt, tyckte jag det blev!
Ni som inte hittar rapportfunktionen, gå in på fliken “rapporter” och följ instruktionerna!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.