0 283 visningar

16 svar

Röd fnöskticka? och vadå?

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 22:04

Har jag äntligen hittat Röd Fnöskticka eller? Och vad är det andra på en död bokgren? 6 bilder, två omgångar.

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 22:05

Vad?

0

och vadå?

Enelie, Linköping

27 jan 2008 kl. 22:28

Bildserie 2:
Rostticka? (Phellinus ferruginosus)

0

och vadå?

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 22:49

Ja den kan det vara, har du hittat den själv eller hur kom du fram till den så fort?

0

och vadå?

Enelie, Linköping

27 jan 2008 kl. 23:00

Jag har inte hittat den själv men,
Ryman/Holmåsen ligger på plats intill datorn :)

0

och vadå?

"JAS" Helsingborg

28 jan 2008 kl. 10:20

Hej Enelie min ligger där åxå och den bilden och beskrivningen stämmer ju mycket bra men så var jag på nätet och de bilderna jag hittade där gjorde mig osäker men jag tror på dig. Ha det så bra.

0

och vadå?

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 22:54

Jag hann inte kolla nätet igår men här är 2 länkar som du kanske kan använda dig av.
Jag tycker att det finns likheter. Men det är ju bara en gissning jag gör, förståss.

http://botanika.bf.jcu.cz/mykologie/polypores/list_phellinus.html

I den här länken kan du få uppförstorade bilder också.

http://grzyby.strefa.pl/foto05/phellinus_ferruginosus_7.jpg

0

Länk nr. 2

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 22:56

Länk nr. 2 blev fel.
Så här skulle det vara:

http://grzyby.strefa.pl/Phellinus_ferruginosus.html

0

Länk nr. 2

"JAS" Helsingborg

28 jan 2008 kl. 23:05

Tack för det Enelie, jo det är nog inge tvekan om vad jag har fångat på bilderna. Men frågan kavarstår - är det röd fnöskticka på de andra bilderna?

0

Röd fnöskticka?

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 23:14

Finns det något som heter Röd fnöskticka?
Eller menar du att det är en färgvariant på “vanlig” fnöskticka?

0

Enelie

"JAS" Helsingborg

28 jan 2008 kl. 23:22

Jag frågade i höstas på just fnösktickan och då svarade både klas & Irene att det finns en röd, jag hittar inte tråden så jag är inte säker men jag antar att det skall vara en färgvariant. Jag hade hoppats på en kommentar från dem men de har hitintills lyst med sin frånvara på denna tråden? Vi får se om de dyker upp annars får jag väl påkalla lite uppmärksamhet från dem. Har du provat Golit? Jag har just gjort det för första gången och jag gillade den.

0

Enelie

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 23:28

Nej, jag har tyvärr inte provat Goliat.
Jan A. har gett tips om var jag kan söka i Östergötland. Jag får se om jag lyckas leta upp något nästa säsong med lite tur.

Jag ska se om jag kan nät-söka lite mer på röd fnöskticka.
(Jag sitter uppe och väntar på en katt som ska ha sista antibiotikadosen ikväll och han har dragit iväg ut. Så väntan kan bli lång.)

0

Jas

EG

29 jan 2008 kl. 06:35

Klas skriver i sin bok:Fnösktickan är en hovformad ticka,men den kan också ha en plan hatt.När den växer på bok kan den bli stor och anta groteska former.Färgen på hatten kan vara allt från ljusgrå till mörkgrå(svart) Det finns även hattar som är ljusbruna

0

EG

"JAS" Helsingborg

29 jan 2008 kl. 08:22

Hej. Jo alla de färgvarianterna har jag sett innan men nu var det faktiskt första gången jag hittade en som är röd ockrafärgad. Groteska former har jag oxå i min samling. Se bilden den har varit med förut när jag frågade - Hur stora kan de bli?

Ca:

0

JAS

EG

29 jan 2008 kl. 09:47

Ingen aning om hur stora de kan bli Har aldrig hört om röd fnöskticka men du har ju bildbevis
I mina trakter är de mest grå

0

Röd fnöskticka?

Irene A

29 jan 2008 kl. 17:32

Jag har hittat såna där röda fnösktickor, och om jag minns rätt visade Alf någon bild av sådana för en tid sen också.
Eftersom den jag hittade växte på en björklåga tillsammans med normalt grå och övergångar till mer gråbruna exemplar, har jag antagit att den röda ingår i den färgskala som arten normalt kan ha.
Men den är lite märklig ändå, för den har ju dessutom tydligt blå linjer i hattens zonering.

0

Röd fnöskticka?

"JAS" Helsingborg

29 jan 2008 kl. 18:15

Det kommer en tråd staxt med ett helt gäng med Fnösktickor från idag. Fin bild Irene A*.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone