0 1399 visningar

15 svar

Musseroner?

Margareta

15 sep 2005 kl. 19:17

Jag har hittat ett par svampar i skogarna runt Boden som jag tror är musseroner…
Kan någon hjälpa mig?!

Hittades på sandig tallmo

0

Michael Krikorev

15 sep 2005 kl. 19:41

Hej Margareta,
visst är det musseroner. Svamparna på den första bilden ser ut som riddarmusseroner (Tricholoma auratum). Den har ju omvärderats på senare tid efter förgiftningsfall i Frankrike:
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_flavovirens

De två sista bilderna föreställer kragmusseron (T. focale eller T. robustum). Ej ätlig:
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_focale

0

Cobran

15 sep 2005 kl. 19:41

Den första bör vara riddarmusseron.
Läcker om den inte luktar eller smakar illa, det finns nämligen en bitter riddarmusseron enligt databasen!
De nedre var svårare.
Kan det vara den berömda goliatmusseronen???

0

Cobran

15 sep 2005 kl. 19:42

Vilken tur att Michael oxå var på hugget!

0

Hans v. E.

16 sep 2005 kl. 10:57

Jag tycker det ser mer ut som fläckmusseron T. fulvum (flavobrunneum)som ännu ej fått fläckar. Den andra är kragmusseron T. focale.

0

Jörgen

16 sep 2005 kl. 13:16

Krås- eller kragmusseron, vilket ska det vara?
Tycker det verkar råda lite förvirring runt dessa två arter, för det är väl två olika?

0

Jörgen

16 sep 2005 kl. 13:26

Om man kollar t ex ArtDatabanken, så räknas kråsmusseronen (T. focale) som mer sällsynt, men kan å andra sidan växa i både gran- och tallskog. Kragmusseronen (T. robustum) verkar vara lite vanligare men växer endast i tallskog (hed).
Stämmer dessa uppgifter fortfarande?

0

Irene A

16 sep 2005 kl. 13:57

Den på bilden ser faktiskt ut att kunna vara kragmusseron, Tricholoma robustum.
Kråsmusseronen, Tricholoma focale, tycker jag oftast är blekare, särskilt på foten, med tydliga orange strimmor och band på foten, och med mindre tydlig ring.

Jag instämmer i att det har rått en hel del förvirring kring namnen på de här arterna. Jag tror att det har bidragit till en felaktig utbredningsbild när båda arterna under lång tid har rapporterats som kragmusseron. Starkt bidragande till detta är att den så populära Ryman/Holmåsen (1984) gjorde kråsmusseronen till en synonym till kragmusseron.
Min uppfattning är att kråsmusseronen är den vanligare av de två arterna (och båda är bundna till tall).

0

Margareta

17 sep 2005 kl. 08:16

Hur är det med riddarmusseronen och förgiftnings- fallen. Är den trestjärnig och mycket god som det står i min svampbok eller ska man låta den stå kvar i skogen?
Är det i samband med någon mat el dryck som den blir giftig?

0

Erik Ekholm

17 sep 2005 kl. 17:23

De som blivit sjuka har ätit stora portioner minst tre dagar i följd. Dessutom verkar det vara geografiskt begränsat.

Jag har plockat och ätit i år, men jag äter inte så mycket i taget.

0

Hans v. E.

17 sep 2005 kl. 20:45

Kragmusseronen - Tricholoma focale hette förr halskråsskivling - Tricholoma robustum var. focale eller Armillaria focalis.

0

Britt

20 sep 2005 kl. 20:37

Hej!
Har tydligen hittat likadana svampar som Margareta och jag undrar nu vad som skiljer krås- och goliatmusseroner åt? När jag tittar på svampguidens bilder på dessa svampar så stämmer goliat bättre än krås…

0

Irene A

20 sep 2005 kl. 20:53

Krås- och goliatmusseron skiljs enkelt åt på lukten. Både krag- och kråsmusseronen luktar som mjöl, goliatmusseronen har en helt annan och mycket starkare doft.

0

Margareta

22 sep 2005 kl. 15:29

Goliatmusseron tycker jag luktar Fenom!!!
Bra kännetecken för mig…

0

Carina

22 sep 2005 kl. 20:30

Tycker att goliatmusseronen luktar kanelbullar!

0

Marita

23 sep 2005 kl. 09:23

Jag tycker att goliatmusseron luktar äppelkaka med kanel. Mums!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone