0 249 visningar

8 svar

södertäljesvamp idag

klas jaederfeldt

29 jan 2008 kl. 14:53

Phellinus punctatus kuddticka
Polyporus brumalis vinterticka
Polyporus brumalis vinterticka

0

klas jaederfeldt

29 jan 2008 kl. 14:56

Borstticka
Druvfläder
Phellinus ferruginosus Rostticka

0

gunhild

29 jan 2008 kl. 15:17

Fina bilder av ett proffs. Tack för att du lägger ut dem.

0

Jan A, Uppsala

29 jan 2008 kl. 16:44

Klas, för mig ser det ut som olvon…

0

Hans v E

29 jan 2008 kl. 17:53

Fina bilder tycker jag med, utom borsttickan som är överexponerad. Bärens art vågar jag mig inte på att bedöma, men jag tror Jan har rätt. Druvfläderns bär är mer orangeröda än vinröda.

0

klas jaederfeldt

29 jan 2008 kl. 18:02

trodde först olvon ja med men mina bär är hängande, skall inte olvon vara upprättstående? sedan tyckte jag att det fanns en flädermärg i kvisten, men som sagt jag är ingen botanist så där kan jag mycket väl ha fel

0

klas jaederfeldt

29 jan 2008 kl. 18:05

kan mycket väl vara Olvon såg på en bild att de hängde,

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/vibur/vibuopu.html

0

"JAS" Helsingborg

29 jan 2008 kl. 18:12

Helt klart Olvon, druvflädern har släppt sina bär för länge sedan. Och klas hur var det med Röd Fnöskticka? Du kan väl kolla min tråd. Fina bilder, men jag håller med Hans om Borsttickan. Jag har plåtat 150 bilder idag men slängde mins hälften.

0

Geraldine "DINE" Palm

30 jan 2008 kl. 17:26

Kom att tänka på visan:

Du binder av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår…

Snart, snart är vintern slut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone